×

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان خبر داد:‌
مشاهده گوزن‌های مینیاتوری در ارتفاعات لنگرود

  • کد نوشته: 106941
  • ۱۴۰۳-۰۷-۱۵
  • 7 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: سه رأس شوکا (گوزن مینیاتوری) یکی از زیباترین پستانداران ایران و کوچک‌ترین گوزن کشور با دوربین‌های تله‌ای در ارتفاعات جنگلی شهرستان لنگرود واقع در شرق این استان مشاهده و ثبت شد....
    مشاهده گوزن‌های مینیاتوری در ارتفاعات لنگرود
  • به گزارش گیل و دیلم ، حمزه عشوری روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ثبت و تصویربرداری از کوچک‌ترین گوزن‌های کشور توسط کارشناسان حفاظت محیط‌زیست لنگرود در ارتفاعات جنگلی این شهرستان انجام شده است.

    وی اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه در فصل پائیز شاخ‌های شوکا افتاده و در بهار کامل می‌شود، تشخیص نر و ماده بودن گونه‌ها در تصویر را دشوار ساخته است.

    مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان ثبت حضور این حیوانات در مناطق جنگلی استان گیلان را نشان‌دهنده حفاظت زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی جانوران است.

    عشوری همچنین افزود: حضور فعال کارشناسان و محیط‌بانان در منطقه و همکاری جوامع محلی و همیاران به حفاظت بهتر و افزایش جمعیت این گونه باارزش کمک شایانی کرده است.

    وی خاطرنشان کرد: شوکاها هم در روز و هم در شب فعال هستند؛ در تابستان زندگی انفرادی دارند و نر و ماده این حیوان برای خود قلمرو تشکیل می‌دهند؛ دارای غده‌هایی در صورت خود هستند که به‌وسیله ترشحات آنها قلمرو خود را تعیین می‌کنند و تنها در زمستان گروه‌هایی کوچک تشکیل می‌دهند.

    مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان با بیان اینکه شوکاها غالباً مناطق جنگلی جوان یا نسبتاً انبوه و یا جنگل‌های بین دشت و مناطق کوهستانی را برای زندگی ترجیح می‌دهند، افزود: در ایران زیستگاه اصلی این گونه در جنگل‌های متراکم هیرکانی، ارسباران و جنگل‌های غرب ایران است.

    عشوری تصریح کرد: بر اساس بند یک ماده سه قانون شکار و صید ۱۴۰۱، شوکا گونه‌ای در معرض خطر انقراض قلمداد شده، شکار این گونه ممنوع است و با متخلفان برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

    وی از دوستداران محیط‌زیست خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف شکار در عرصه‌های طبیعی مراتب را فوراً به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها گزارش کنند.

    نویسنده: امید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=106941

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *