×

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان:
مشاوران املاک هر چه سریع‌ تر به سامانه کاتب متصل شوند

  • کد نوشته: 107411
  • ۱۴۰۳-۰۷-۲۸
  • 6 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان گفت: مشاوران املاک هر چه سریع‌ تر به سامانه ثبت رسمی اموال غیر منقول کاتب متصل شوند....
    مشاوران املاک هر چه سریع‌ تر به سامانه کاتب متصل شوند
  • به گزارش گیل و دیلم ، نادر ناصری آذری شامگاه جمعه در نشست با جمعی از مردم در یکی از مساجد رشت با اشاره به این‌که قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیر ماه سال جاری لازم الاجرا گردیده است، اظهار کرد: قانون اسناد عادی پس از تاریخ یادشده در مراجع قضائی مورد پذیرش نیست.

    وی افزود: همچنین به تازگی آئین نامه ماده ۳ قانون مذکور با ۲۹ ماده و چهارده تبصره توسط سازمان ثبت و با همکاری وزارت خانه‌های صمت و راه و شهرسازی تهیه و با امضای معاون اول قوه قضائیه جهت اجرا ابلاغ شده است که ارتباط مشاوران املاک با سامانه جهت درج پیش‌نویس قرارداد و تقسیم اسناد همچنین نحوه ثبت قراردادهای یکسان در سامانه از جمله مفاد این آئین نامه است.

    ناصری آذری از ابراز رضایت مشاوران املاک و مردم نسبت به سامانه کاتب خبر داد و گفت: سامانه کاتب از حدود ۴ ماه پیش به صورت تدریجی در حوزه املاک فعال شده و واحدهای صنفی مشاور املاک به تدریج در حال اتصال به این سامانه هستند.

    مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان در رابطه با مزایای سامانه کاتب گفت: در این سامانه به واسطه اتصال مستقیم بنگاه‌های مشاور املاک به دفاتر ثبت اسناد رسمی، مسیری امن و شفاف برای معاملات ایجاد شده است و در سامانه جدید مردم از اصالت معامله اطمینان و اعتماد بیشتری دارند.

    وی با اشاره به شفافیت هزینه‌های انجام ثبت معامله در این سامانه نیز گفت: هزینه‌ها بر اساس قانون و به صورت سیستمی پرداخت می‌شود و از همین جهت بساط نرخ‌های غیرقانونی حق کمیسیون جمع خواهد شد همچنین مسائل مربوط به اهلیت و اصالت ملک و مالک و بررسی پرونده احتمالی قضائی برای ملک با سامانه کاتب امکان پذیر است.

    ناصری آذری با تقدیر از مدیران اجرایی و قضائی برای حمایت از سامانه کاتب ادامه داد: مقام معظم رهبری سال گذشته در جمع مدیران قوه قضائیه اعلام کردند معاملات غیر رسمی اموال غیرمنقول از منشأ های بزرگ فساد است و از همین جهت درخواست داشتند که در این زمینه اقدام قانونی شود که قانون الزام به ثبت معاملات رسمی گام بزرگی برای اجرای منویات ایشان بود.

    وی با درخواست از مشاوران املاک برای اتصال سریع‌تر به سامانه کاتب گفت: افرادی که اسناد عادی دارند باید نسبت به تبدیل این اسناد به اسناد رسمی اقدام کنند. باید توجه داشت از زمان الزامی شدن این قانون تمام اسنادی که منعقد می‌شود باید به شکل اسناد رسمی باشد و در غیر این صورت اعتبار حقوقی ندارد.

    نویسنده: امید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=107411

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *