×

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان عنوان کرد: خوب دیدن؛ زمینه ساز مشابهت شاعری و مردم شناسی استاد «محمد بشرا»

  • کد نوشته: 12415
  • ۱۳۹۵-۱۲-۱۰
  • 147 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه طبیعت و مردم جامعه در شعر استاد بشرا حضور دارند، گفت: خوب دیدن زمینه ساز مشابهت شاعری و مردم شناسی استاد بشرا است. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» ، فیروز فاضلی در آیین بزرگداشت محمد بشرا، ادیب فرهیخته گیلانی که در پژوهشکده گیلان شناسی […]

    مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان عنوان کرد:  خوب دیدن؛ زمینه ساز مشابهت شاعری و مردم شناسی استاد «محمد بشرا»
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه طبیعت و مردم جامعه در شعر استاد بشرا حضور دارند، گفت: خوب دیدن زمینه ساز مشابهت شاعری و مردم شناسی استاد بشرا است.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» ، فیروز فاضلی در آیین بزرگداشت محمد بشرا، ادیب فرهیخته گیلانی که در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: استاد بشرا از نظر روشمندی و نوآوری الگوی ما هستند.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با تاکید بر تخصص محوری، عنوان کرد: استاد بشرا مدتی در تئاتر، سینما و شعر کلاسیک حضور داشت و سپس راه خود را در شعر نیمایی پیدا کرد. سیال بودن شعر بشرا، او را به هساشعر رساند.
    وی با تعریف مجزای هایکو و هساشعر و بیان تفاوت های آنها، گفت: مشابهت بین آنها بدون تاثیرپذیری از یکدیگر است و هساشعر، هساشعر است.
    فاضلی ادامه داد: طبیعت و مردم جامعه در شعر استاد بشرا حضور دارند و خوب دیدن زمینه ساز مشابهت شاعری و مردم شناسی استاد بشرا است.
    محمد بشرا، ادیب فرهیخته گیلانی نیز در این مراسم با اشاره به سابقه معلمی خود، تصریح کرد: کمترین خدمت را به گیلان کرده ام.
    وی با بیان اینکه هنوز کتاب های زیادی که به انتشار نرسیده است در دست دارد و همچنین با اشاره به سابقه خود در بخش مطبوعات گفت: چه زمانی که معلم بودم و چه زمانی که تحقیقات میدانی انجام میدادم سعی داشتم در روستاها با پیرمردها و پیرزن ها صحبت کنم.

    استاد بشرا سالمندان را کتاب های زنده فرهنگ مردم دانست که باید در خانواده از این فرهنگ استفاده کرد وبا نوشتن آن در به یادگار گذاشتن این میراث کوشید.
    وی زبان گیلکی را زبانی با گنجایش فراوان خواند و ابراز امیدواری کرد که گنجینه ای از فرهنگ مردم در قالب صدا، تصویر و تحقیق جمع آوری کرده است تا در زمینه شناخت فرهنگ خود به انتشار برساند.

    به گزارش ایسنا، محمد بشرا از پایه گذاران «هساشعر» است. هساشعر، سبکی مدرن از شعر گیلکی و شعر زمان حال است. از بشرا چندین کتاب مانند «ایله جار»، «هرا» «جشن‌ ها و آیین ‌های مردم گیلان» و «افسانه ‌ها و باورداشت ‌های مردم گیلان» و همچنین چندین مقاله در زمینه گیلان شناسی و مردم نگاری به چاپ رسیده است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=12415

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *