×

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خبرداد: ممنوعیت برداشت شن و ماسه از رودخانه های گیلان تا اردیبهشت ماه

  • کد نوشته: 13878
  • ۱۳۹۶-۰۱-۰۳
  • 138 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:هرگونه برداشت شن و ماسه از رودخانه های گیلان تا پایان اردیبهشت ماه تعطیل ممنوع است. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» ،قربانعلی محمدپور با بیان اینکه صدور مجوز برداشت از معادن رودخانه ای توسط سازمان صنعت و معدن و تجارت به عنوان مرجع صدور مجوز و با استعلام […]

    مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خبرداد:  ممنوعیت برداشت شن و ماسه از رودخانه های گیلان تا اردیبهشت ماه
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:هرگونه برداشت شن و ماسه از رودخانه های گیلان تا پایان اردیبهشت ماه تعطیل ممنوع است.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» ،قربانعلی محمدپور با بیان اینکه صدور مجوز برداشت از معادن رودخانه ای توسط سازمان صنعت و معدن و تجارت به عنوان مرجع صدور مجوز و با استعلام از مراجع مرتبط نظیر اداره کل حفاظت محیط زیست، آب منطقه ای، امور اراضی، جهاد کشاورزی و … بر اساس موقعیت مکانی اراضی مورد تعرفه انجام می گیرد،گفت: پاسخ به استعلام دریافتی و صدور مجوز زیست محیطی توسط این اداره کل بر اساس ضوابط زیست محیطی فعالیت های معدنی و” شیوه نامه کارشناسی جهت بررسی و نظارت بر بهره برداری از شن و ماسه رودخانه ای” ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست و نیز بررسی های میدانی و کارشناسی در کمیته های فنی شهرستانی و استانی صورت می پذیرد.

    وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به عنوان یکی از اعضای اصلی هیئت شن و ماسه استانداری ، با همکاری معاونت عمرانی، خط مشی ها و سیاستگزاری های این حوزه را پیگیری می کند.

    محمدپور ادامه داد: در این راستا با اداره کل بحران ، معاونت قضایی پیشگیری از وقوع جرم و شورای حفظ حقوق بیت المال در راستای توسعه پایدار استان در این حوزه فعالیت می کنیم و نیازمند همکاری و همراهی سایر نهاد ها ، سازمان ها و ارگان های ذیربط هستیم.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه رودخانه ها اکوسیستمهایی مهم بوده که بنحوی میتوان آنها را زنده تصور کرده و محیط زندگی بسیاری از آبزیان و جانوان را تامین کرد و فواید اقتصادی و اجتماعی زیادی برای جوامع انسانی فراهم می کند،خاطر نشان کرد:برداشت شن و ماسه از رودخانه ها اثرات زیست محیطی سنگینی دارند و تغییر سیمای رودخانه و حذف و بهم زدن بستر زیست آبزیان از مهمترین آنها محسوب می شوند.

    وی تصریح کرد:یکی از این نقش ها ی مهم رودخانه ها ، فراهم سازی بستر مناسب برای زادآوری ماهیان دریای خزر است نظر به اینکه رودخانه هایی که به دریای خزر می ریزند بعنوان رودخانه های حفاظت شده محسوب می شوند و این رودخانه ها به لحاظ شرایط خاص اکولوژیکی و موقعیت جغرافیایی نقش بسزایی در تکثیر و پرورش آبزیان و سایر زیستمندان موجود در رودخانه ایفا می کنند،با توجه به فرا رسیدن موسم زاد آوری و تخم ریزی آبزیان در این فصل ، برداشت مصالح رودخانه ای تا ۳۱اردیبهشت ماه سالجاری ممنوع اعلام شده است.

    محمدپور گفت:با توجه به آمار مجوزهای صادره معادن شن و ماسه استان در سال ۱۳۹۵ از تعداد ۴۰۸ استعلام واصله تعداد ۳۲۳ درخواست موافقت شده که حجم مجوزهای صادره حدود دو میلیون و پانصد هزار مترمکعب است.
    منبع:ایسنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=13878

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *