×

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان عنوان کرد: نقش اسطوره‌ای امامزاده عون در ماسوله

  • کد نوشته: 15028
  • ۱۳۹۶-۰۱-۲۷
  • 96 بازدید
  • ۰
  • استادیار معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت: ماسوله با بهره‌گیری از منظر دفاع غیر عامل شکل گرفته و امامزاده عون در این بستر نقشی اسطوره‌ای و مذهبی داشته و پناه معنوی شکل دهندگان تاریخی شهر بوده است. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» مصطفی پورعلی امروز با اشاره به ارزش‌های برجسته مناظر فرهنگی […]

    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان عنوان کرد: نقش اسطوره‌ای امامزاده عون در ماسوله
  • استادیار معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت: ماسوله با بهره‌گیری از منظر دفاع غیر عامل شکل گرفته و امامزاده عون در این بستر نقشی اسطوره‌ای و مذهبی داشته و پناه معنوی شکل دهندگان تاریخی شهر بوده است.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» مصطفی پورعلی امروز با اشاره به ارزش‌های برجسته مناظر فرهنگی در ماسوله اظهار کرد: به منظور دستیابی به آبادانی پایدار مناظر فرهنگی نیازمند شناسایی، معرفی، حفاظت و احیای ارزش‌های برجسته این مناظر هستیم.

    وی ادامه داد: ارزش‌های برجسته مناظر فرهنگی برخی از مواقع مقیاسی جهانی دارند و آن‌قدر استثنایی هستند که از مرزهای ملی فراتر رفته و برای بشریت در نسل کنونی و نسل‌های آینده دارای اهمیت می‌شوند و این تعریفی است که کنوانسیون میراث جهانی از ارزش برجسته جهانی ارائه کرده است.

    استادیار معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با بیان اینکه محافظت دائمی از میراث موجود برای تمام جامعه جهانی دارای نهایت اهمیت است، تصریح کرد: شناسایی ارزش‌های مذکور نیازمند مطالعه گروهی در امور مختلف و بررسی تطبیقی آن با دیگر مناظر فرهنگی مشابه دنیا است.

    پورعلی، شناسایی ارزش‌های مذکور با روش زمینه‌ای و حضور در مقر رفتاری واقعی، مشاهده‌های حضوری و مطالعات میدانی و تاریخی را حائز اهمیت خواند و بیان کرد: منظر فرهنگی ماسوله در زمینه مطالعات مردم‌شناسی، تاریخ‌نگاری و معماری و شهرسازی از ارزش ویژه‌ای برخوردار است و باید از این ظرفیت ملی برای برقراری در فهرست میراث جهانی استفاده کنیم.

    وی، منظر فرهنگی ماسوله از دیدگاه معماری را از الگوی منحصر به فرد و تکامل یافته در ساختار فضایی و معماری عنوان کرد و گفت: ماسوله الگوی تکامل یافته در روش ساخت بنا در نسبت با مناطق مشابه برخوردار است.

    استادیار معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با اشاره به اینکه استقرار در منظر طبیعی و بستر بکر جنگل‌های هیرکانی و برخورداری از تفاهم‌ها و توافق‌های اجتماعی ویژه بین اهالی از سطوح همسایگی با تعلقات مکانی از دیگر ارزش‌های برجسته ماسوله محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: مهم‌تر از آن از منظر تاریخی، ماسوله، منظر فرهنگی منحصربه‌فردی است که شکل‌گیری قصه تاریخی آن به واقعه حمله مغول به ایران و اسکان اقوام فرار کرده از این طغیان مرتبط است.

    پورعلی، ماسوله را الگوی باقی‌مانده یک شهر شکل گرفته در دوره تاریخی حمله مغول عنوان کرد و یادآور شد: ماسوله با برخورداری از تمام عناصر تشکیل دهنده یک شهر ایرانی ـ اسلامی مانند مسجد جامع، بازار دائمی، مصلا و محله‌های تعریف شده مسکونی در پرتو باورهای مذهبی و با بهره‌گیری از منظر دفاع غیر عامل شکل گرفته و امامزاده عون در این بستر نقشی اسطوره‌ای و مذهبی داشته و پناه معنوی شکل دهندگان تاریخی شهر بوده است.

    وی خندق ماسوله رودخان در جنوب، دیواره قلعه‌بن و گذرهای صعب‌العبور در اطراف و شکل ویژه معماری بناها و بافت شهر ماسوله را منظری امن برای مهاجران آن دوره خاص تاریخی عنوان کرد.

    منبع:فارس

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=15028

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *