×

استان گیلان با ۵۲۷۴ خانوار عشایر، چهار دهم جمعیت عشایری کشور را دارد

  • کد نوشته: 17018
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۹
  • 63 بازدید
  • ۰
  • فرامرز هادی زاده مدیر امور روستایی عشایری جهاد کشاورزی گیلان در اولین جلسه شورای امور روستایی و عشایری شهرستان املش گفت: استان گیلان براساس آخرین سرشماری با ۵۲۷۴ خانوار و ۷۵۰ هزار واحد دامی در ۱۲ شهرستان چهار دهم جمعیت عشایری کشور را دارد. هادی زاده گفت: به جز چهار شهرستان رشت، انزلی، آستانه اشرفیه […]

    استان گیلان با ۵۲۷۴ خانوار عشایر، چهار دهم جمعیت عشایری کشور را دارد
  • فرامرز هادی زاده مدیر امور روستایی عشایری جهاد کشاورزی گیلان در اولین جلسه شورای امور روستایی و عشایری شهرستان املش گفت: استان گیلان براساس آخرین سرشماری با ۵۲۷۴ خانوار و ۷۵۰ هزار واحد دامی در ۱۲ شهرستان چهار دهم جمعیت عشایری کشور را دارد.

    هادی زاده گفت: به جز چهار شهرستان رشت، انزلی، آستانه اشرفیه و لاهیجان، بقیه شهرستان های استان گیلان از خانواده های عشایری برخوردارند که یک میلیارد تومان اعتبار پارسال برای خدمات بیشتر و بهتر به عشایر گیلان اختصاص یافت که تاکنون یک ریال آن تخصیص نیافته است و اعتبارات بخش عشایر مخصوص مناطق کمتر توسعه یافته است.

    هادی زاده گفت: شهرستان تالش بیشترین و صومعه سرا کمترین میزان جمعیت خانوار عشایر گیلان را دارند که تلاش می شود در سال آینده جمعیت عشایر گیلان افزایش یابد و تشکیل شرکت تعاونی عشایری با هدف خدمات رسانی بهتر و بیشتر و اعطاء تسهیلات بانکی یکی از این راههاست که تاکنون فقط در شهرستان ماسال تشکیل شده است.

    هادی زاده گفت: در چهار ماه آخر سال قبل هزار تن آرد بین خانواده های عشایری گیلان توزیع شد و تلاش بر این است که با تعامل و رایزنی با مسئولان مربوطه در استان این روند از سرجمع فوق العاده سرانه گیلان ادامه یابد.

    هادی زاده گفت: اداره امور عشایر گیلان در سال قبل در بخش فعالیت زنان عشایر این استان در بخش تولید، ترویج و اشتغال پایدار با اعطاء ۷ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با بهره ۴ درصد به ۱۱۹ نفر رتبه سوم کشوری را از آن خود کرد.

    هادی زاده گفت: اداره امور عشایر جهاد کشاورزی گیلان با حضور در نمایشگاه توانمندی های عشایر که از ۱۵ تا ۱۸ دی ماه سال گذشته در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد؛ در بخش فعالیت های زنان عشایری در زمینه گلیم بافی، جاجیم بافی، جوراب بافی، روسری و شال و تولید فراورده های لبنی و پروتئینی رتبه اول را کسب کرد.
    هادی زاده گفت: درآمد ناخالص عشایر گیلان در سال گذشته ۱۰۵ میلیارد تومان در زمینه ی تولیدات صنایع دستی، لبنی و پروتئینی بوده است که از ۲۴۴ هزار هکتار مرتع در گیلان برای تعلیف دامهایشان بهره برداری می کنند.

    در ابتدای این جلسه یونس محمودی فرماندار املش در گزارشی اعلام کرد: شهرستان املش ۷۶۷ نفر دامدار با ۱۸۲۸۹ واحد دامی عشایر دارد که ۹۰ درصد دامهای عشایر دام سبک هستند و در سال گذشته ۱۵۰۵ تن گوشت قرمز و ۹۲۰۰ تن فراورده های لبنی تولید و به بازار مصرف عرضه کرده اند.

    فرماندار املش در ادامه توجه بیشتر به دامداران کوچنده و عشایر این شهرستان در زمینه شن ریزی راه و احداث خط انتقال آب و آبشخور و حمام ضد کنه دام و حداقل دو سد لاستیکی را خواستار شد…


    خبرنگار: الیاس عبدالله پور

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=17018

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *