×

به بهانه‌ی برگزاری فاز دوم پویش “از خودمان شروع کنیم”؛ هنرمندان تئاتر خیابانی، زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی را شنیده‌اند

  • کد نوشته: 18631
  • ۱۳۹۶-۰۵-۰۴
  • 164 بازدید
  • ۰
  • هدف از اجرای تئاتر خیابانی چیست؟ مردم چه انتظاراتی از اجرای تئاتر، بیرون از سالن تئاتر دارند؟ آیا می‌توان مدعی بود که تئاتر، هنری کاربردی است که می‌تواند حلقه اتصال دولت و جامعه باشد؟ هدف از اجرای تئاتر خیابانی چیست؟ مردم چه انتظاراتی از اجرای تئاتر، بیرون از سالن تئاتر دارند؟ آیا می‌توان مدعی بود […]

    به بهانه‌ی برگزاری فاز دوم پویش “از خودمان شروع کنیم”؛ هنرمندان تئاتر خیابانی، زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی را شنیده‌اند
  • هدف از اجرای تئاتر خیابانی چیست؟ مردم چه انتظاراتی از اجرای تئاتر، بیرون از سالن تئاتر دارند؟ آیا می‌توان مدعی بود که تئاتر، هنری کاربردی است که می‌تواند حلقه اتصال دولت و جامعه باشد؟
    هدف از اجرای تئاتر خیابانی چیست؟ مردم چه انتظاراتی از اجرای تئاتر، بیرون از سالن تئاتر دارند؟ آیا می‌توان مدعی بود که تئاتر، هنری کاربردی است که می‌تواند حلقه اتصال دولت و جامعه باشد؟

    معتقدم در دورانی به سر می‌بریم که نسبت به توانمندی‌ها و کارآیی‌های هنر عظیم تئاتر بسیار اجحاف شده است. تئاتر را ساده‌اندیشانه، هنری صرفا سرگرم‌کننده پنداشته‌ایم و از بُعد آموزشی و آگاهی‌بخشی آن غفلت کرده‌ایم. سال‌ها فعالیت در وادی هنر تئاتر به من نشان داده که نظام آموزشی کشور با بی‌توجهی به هنر تئاتر، در حق جامعه خیانت که نه! بلکه بی‌نهایت بی‌توجهی کرده است!!!

    عدم آموزش صحیح قوانین رانندگی، عدم آموزش صحیح روش‌های زندگی، عدم آموزش صحیح بهداشت فردی و اجتماعی و بسیاری موارد دیگر، گواه این ماجراست که ما از یک ابزار موثر، کاربردی و البته بسیار محبوب که همان «تئاتر» است در نظام آموزشی کشور بهره نبرده‌ایم و باعث شده‌ایم تا در این مسیر، فرسنگ‌ها به بی‌راهه برویم.

    چه کسی را می‌توان مقصر این اتفاق دانست؟ کم‌کاری از جانب کیست؟ مسئولان یا هنرمندان؟ شاید هم هردو در کنار هم!

    این روزها در سطح شهر تهران، شاهد اجرای پویشی از اجراگران تئاتر خیابانی با عنوان: «از خودمان شروع کنیم» و با هدف ارتقاء فرهنگ ترافیک و شهرنشینی هستیم. استفاده از دوچرخه، بحران هوای آلوده، عبور پیاده‌ها از خط عابر، رانندگی با احتیاط و ده‌ها موضوع مفیده فایده‌ی دیگر در قالب اجراهای خیابانی توسط هنرمندان این پویش در سطح خیابان‌ها و میادین شهر تهران در حال اجراست. این حرکت فرهنگی امیدبخش، نشان از آن دارد که هنرمندان تئاتر خیابانی، زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی را شنیده‌اند و برای حل این بحران آستین بالا زده‌اند.

    هنرمندان تئاتر خیابانی با راه‌اندازی این پویش، ثابت کرده‌اند که تئاتر خیابانی می‌تواند در ارائه تصویر روشنی از زشتی‌ها، کژی‌ها و کج‌فهمی‌ها در رفتارهای اجتماعی بسیار عملگرا ظاهر شود.

    معتقدم هنرمندان تئاتر خیابانی به رسالت هنر خود واقف‌اند و هدفی والا دارند و در راستای نیل به این اهداف هیچ سدی مانع‌شان نخواهد بود، حتی اگر هنرشان را خارج از صحنه بدانند!

    امیر رجب پور
    کارگردان تئاتر خیابانی

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=18631

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *