×

بدوی مطرح کرد: گیلان؛ یکی از قطب های نقشه برداری کشور

  • کد نوشته: 19937
  • ۱۳۹۶-۰۵-۳۱
  • 52 بازدید
  • ۰
  • عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان گفت: با توجه به اینکه حدود ۶۰۰ مهندس نقشه بردار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند لذا گیلان به عنوان یکی از قطب های نقشه برداری کشور هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی مطرح است. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» مهندس […]

    بدوی مطرح کرد:  گیلان؛ یکی از قطب های نقشه برداری کشور
  • عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان گفت: با توجه به اینکه حدود ۶۰۰ مهندس نقشه بردار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند لذا گیلان به عنوان یکی از قطب های نقشه برداری کشور هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی مطرح است.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» مهندس سعید بدوی با بیان اینکه نقشه به عنوان یکی از پارامترهای رشد یافتگی در جهان مطرح است، اظهار کرد: متولی تهیه و تولید نقشه در مقیاس ملی در کشور سازمان نقشه برداری کشور است.

    عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان افزود: در همین راستا سازمان جغرافیای نیروهای مسلح در برخی موارد به فراخور موضوعات تولید و تهیه نقشه را ارائه می دهد اما به صورت خاص رشته نقشه برداری به عنوان یکی از هفت رشته اصلی در قانون نظام مهندسی ساختمان در دو حوزه شهرسازی و ساختمان سازی در حال انجام است.

    وی گفت: قطعا نظارت نقشه برداری، گام مهمی در جهت کنترل صحیح سازه ها منطبق با طراحی های انجام شده است. هر زمانی که با بُعد مکان در ارتباط هستیم، موضوع نقشه و نقشه برداری در آن مستتر است.

    عضو کارگروه تخصصی نقشه برداری سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: امروز شهرهای هوشمند در دنیا بر مبنای علوم نقشه برداری و در بستر GIS با تلفیق اطلاعات توصیفی و نقشه ها طراحی می شود براین اساس عملا مدیریت شهرها بدون امکان برخورداری از این سیستم ها امکان پذیر نخواهد بود.

    بدوی تصریح کرد: با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ها و ورود تجهیزات نوین نقشه برداری نظیر GPS ها و تعیین موقعیت های ماهواره ای، لیرز اسکن ها و پهبادها تحول شگرفی در نقشه برداری رخ داده است.

    عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان بیان کرد: با توجه به اینکه حدود ۶۰۰ مهندس نقشه بردار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند لذا گیلان به عنوان یکی از قطب های نقشه برداری کشور هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی مطرح است.

    وی اضافه کرد: عملا در استان پروژه های ساختمان قبل از طراحی توسط مهندسان معمار و با حضور مهندسین نقشه بردار جهت تهیه سایت پلان ها آغاز می شود که در ادامه با کنترل هندسه ساختمان و مطابق طرح های سازه ای نظارت انجام می گیرد؛ در خاتمه نیز نقشه های چون ساخت (AS Built) وضعیت موجود به منظور بهره برداری شهرداری ها تهیه و طراحی می شود.

    عضو کارگروه تخصصی نقشه برداری سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: طی تفاهم نامه مشترک با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به موجب قانون خط نگاری و کاداستر اقدام به تهیه نقشه های واسط جهت تنظیم صورت مجلس تفکیک آپارتمانی می گردد که باعث شده در سال های اخیر ضمن وحدت رویه در ضوابط بین شهرداری و ادارات ثبت موجبات تسریع و تدقیق در این حوزه را در محاکم قضائی به ارمغان آورد/ایسنا

    برچسب ها

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=19937

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *