×

یادداشت اختصاصی گیل و دیلم؛ جای خالی برنج قهوه ای در سفره ایرانیان

  • کد نوشته: 34477
  • ۱۳۹۷-۰۵-۱۲
  • 157 بازدید
  • ۰
  • گیل و دیلم ؛ همانطور که از اسم برنج قهوه ای مشخص است برنجی ، قهوه ایی رنگ که تفاوت آن با برنج سفید فقط در رنگ آن نیست. دانه کامل برنج دارای چند لایه پوسته که اگر یک لایه خارجی پوست در کارخانجات برنجکوبی حذف شود، برنج قهوه ایی نامیده می شود. برنج قهوه […]

    یادداشت اختصاصی گیل و دیلم؛ جای خالی برنج قهوه ای در سفره ایرانیان
  • گیل و دیلم ؛ همانطور که از اسم برنج قهوه ای مشخص است برنجی ، قهوه ایی رنگ که تفاوت آن با برنج سفید فقط در رنگ آن نیست.
    دانه کامل برنج دارای چند لایه پوسته که اگر یک لایه خارجی پوست در کارخانجات برنجکوبی حذف شود، برنج قهوه ایی نامیده می شود.
    برنج قهوه ای دارای ارزش تغذیه به مراتب بالاتری نسبت به برنج سفید برخوردار می باشد.
    برای نمونه در کارخانجات برنجکوبی برای سفید کردن برنج باتوجه خراش دانه ، جنین پریکارپ برنج از بین می رود.
    برنج قهوه ای دارای منابع تغذیه ایی مفید مانند: فیبر ، سلنیوم ، منگز و انواع ویتامین ها… است. استفاده از برنج قهوه ایی خطر ابتلا به دیابت راکاهش می دهد. وهمچنین روغن های موجود در آن کاهنده کلسترول بالا و فشار خون می باشد.
    این درحالی است که با توجه به ذائقه و سلیقه مردم ایران هرچه سفیدتر مطلوب تر و در سفره های ایرانیان جایی ندارد ولی در جنوب شرقی آسیا سرانه مصرف آن مراتب بالاتر از برنج سفید می باشد.
    در کارخانجات برنجکوبی درصد برنج سالم بالاتر از برنج سفید بوده و احتمال خراشیدگی آن صفر می رسد. شکستگی دانه (نیم دانه) بسیار کاهش و در کل ضایعات کمتر دارد در نتیجه درآمد زایی بیشتر برای شالیکاران را به دنبال دارد.
    بسیاری بر این باور هستند که ، کارخانجات برنجکوبی نمی توانند برنج قهوه ای تولید کند درحالیکه که اینطور نیست تمامی کارخانجاتی که برنج سفید می کنند می توانند برنج قهوه ای تولید کنند.
    در آخر به همه مسئولین در امر کشاورزی توصیه میشود برای ترویج تولید این برنج در کارخانجات آستین همت را بالا بزنند از طریق تبلیغات و آشنایی مردم با این نوع برنج‌ و همچنین بسته هایی حمایتی برای تولیدکنندگان کمک به افزایش تولید برنج قهوه ای کنند.

    مهندس محمد دلاور
    ۱۳۹۷/۰۵/۱۳

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=34477

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *