×

بیش از ۸۳ هزار تن برگ سبز چای برداشت شد

  • کد نوشته: 35026
  • ۱۳۹۷-۰۵-۲۴
  • 207 بازدید
  • ۰
  • رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون بیش از ۸۳ هزار تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی ۱۷۳ میلیارد تومان توسط چایکاران گیلان و مازندران برداشت و تحویل کارخانه های چایسازی شده است. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم، حبیب جهانساز روز چهارشنبه افزود: از ابتدای برداشت برگ سبز چای تاکنون، ۸۳ هزار و […]

    بیش از ۸۳ هزار تن برگ سبز چای برداشت شد
  • رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون بیش از ۸۳ هزار تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی ۱۷۳ میلیارد تومان توسط چایکاران گیلان و مازندران برداشت و تحویل کارخانه های چایسازی شده است.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم، حبیب جهانساز روز چهارشنبه افزود: از ابتدای برداشت برگ سبز چای تاکنون، ۸۳ هزار و ۳۶۰تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی ۱۷۳میلیارد تومان از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲ درصد از نظر وزنی کاهش نشان می دهد .
    وی خاطرنشان کرد: از این مقدار ۴۵ هزار و ۵۲۳ تن با ۵۵درصد برگ سبز درجه ۲ و ۳۷ هزار و ۸۳۷تن با ۴۵درصد برگ سبز درجه یک است .
    به گفته جهانساز، از این میزان برگ سبز تحویلی به کارخانه های چایسازی ۱۸هزار و ۷۵۸تن چای خشک با کیفیت تولید و به بازار مصرف عرضه شده است.
    رئیس سازمان چای تصریح کرد: تاکنون ۱۱۵میلیارد و ۵۹۰میلیون تومان بابت بهای برگ سبز چای به چایکاران پرداخت شده که این پرداختی معادل ۶۷درصد کل مبلغ بهای برگ سبز تحویلی چایکاران است و از این میزان قدرالسهم پرداختی دولت ۶۷درصد معادل ۶۸میلیارد تومان است.
    وی تصریح کرد: کارخانه های چایسازی نیز از ۷۱میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان قدرالسهم خود بابت بهای برگ سبز چای، ۴۵ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان شامل ۶۴درصد را پرداخت کرده اند.
    وی به شمار کارخانه های چایسازی فعال در تحویل چای اشاره کرد و گفت: از ۱۵۱ کارخانه طرف قرارداد با سازمان چای، هم اکنون ۹۶ کارخانه در امر تحویل برگ سبز فعال هستند.
    حدود ۵۰هزار خانوار کشاورز چایکار در تولید برگ سبز فعالیت دارند و یکصد هزار خانوار زندگی و درآمدشان از راه چایکاری تامین می شود.
    در استان های گیلان و مازندران ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای وجود دارد که ۹۰ درصد این باغ ها در گیلان واقع است.
    برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود هم اکنون چایکاران در حال برداشت برگ سبز تابستانه هستند.
    لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور در این شهرستان مستقر است.

    منبع: ایرنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=35026

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *