×

دکتر موسوی کاندیدای شهرداری رشت: ایجاد ساختار و برنامه مندی اولویتی حیاتی برای عبور شهرداری رشت از بحران

  • کد نوشته: 38285
  • ۱۳۹۷-۰۸-۱۳
  • 58 بازدید
  • ۰
  • به گزارش گیل و دیلم ،در کوران حواشی انتخاب شهردار بعدی رشت قطعا یکی از موجه ترین نامزدهای تصدی این سمت را میتوان دکتر موسوی نخبه شهرسازی و عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان گیلان دانست. دانشمندی تکنوکرات که حضور مستمر وی در سالهای اخیر در کنار ادوار شورا و مدیریت شهری با توجه به […]

    دکتر موسوی کاندیدای شهرداری رشت: ایجاد ساختار و برنامه مندی اولویتی حیاتی برای عبور شهرداری رشت از بحران
  • به گزارش گیل و دیلم ،در کوران حواشی انتخاب شهردار بعدی رشت قطعا یکی از موجه ترین نامزدهای تصدی این سمت را میتوان دکتر موسوی نخبه شهرسازی و عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان گیلان دانست.

    دانشمندی تکنوکرات که حضور مستمر وی در سالهای اخیر در کنار ادوار شورا و مدیریت شهری با توجه به جایگاه علمی وی نشانگر تعصب این چهره علمی بر وضعیت شهر رشت و اهمیتی که برای آینده شهر خود قائل است میباشد.

    تخصص، تعهد، دغدغه مندی، جایگاه برجسته علمی و پرهیز از حواشی را میتوان جزو خصوصیاتی در این نخبه رشتی برشمرد که وی را به گزینه ای متمایز با سایر نامزدها بدل کرده است.

    پایگاه خبری گیل ندا ،برای شناخت بیشتر رشتوندان مصاحبه ای اختصاصی در مورد برنامه های این نامزد شهرداری رشت ترتیب داده است

    *اولویت های شهردار بعدی رشت را چه می دانید؟

    این اولویت ها در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی باید مد نظر شهردار آتی قرار گیرد تا با حمایت شورای محترم و نظرسنجی از شهروندان فرهیخته شهر رشت امکان تحقق آنها فراهم گردد.

    در حوزه اقتصادی اولویت، بهینه نمودن منابع و مصارف یا به عبارت دیگر درآمد و هزینه در شهرداری و پرهیز  از دوباره کاری و ریخت و پاش ها و هدر رفت منابع است و در ادامه توانمندسازی و ارتقاء منابع درآمدی پایدار شهری و کمک به تسریع در گردش فعالیت های اقتصادی شهروندان در حوزه های ساختمان و مسکن، تجارت و کسب کارهای مرتبط با حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت بسیار بالای موجود در شهر رشت و برند ایجاد شده به عنوان شهر خلاق خوراک برای این شهر است. ضمن آنکه باید از ظرفیت های بسیار بالای اقتصادی پیرامونی از جمله نزدیکی به پایتخت و  وجود منطقه آزاد انزلی و فرصت های بازرگانی موجود در آنجا، برای توسعه اقتصادی شهر رشت بهره جست.

    در حوزه اجتماعی تلاش برای مشارکت بیشتر شهروندان و کسب اعتماد و اطمینان آنها و نظر سنجی در تصمیم گیریها و تعیین اولویت های مد نظر شهروندان محترم شهر رشت است و همچنین تلاش برای رفع معضلات اجتماعی موجود مانند تکدی گری، کودکان کار و حمایت از شهروندان آسیب پذیر مانند زنان سرپرست خانوار و افرادی که گرفتار اعتیاد هستند و توانمند سازی در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با حساس نمودن و همکاری کلیه متولیان دولتی و حمایت سمن ها و همکاری لازم با آنها است.

    در حوزه فرهنگی با توجه به پتانسیل بسیار بالای شهر و شهروندان محترم رشت و داشتن سابقه دیرینه در فعالیت های فرهنگی و وجود نخبگان در مقیاس ملی در این حوزه باید تلاش گردد که نخست این سرمایه بالای معنوی و انسانی در حوزه های مختلف فرهنگی شناسایی و از ظرفیت آنها برای بالندگی شهر رشت بهره جست. ضمن آنکه حمایت های لازم با شناسایی تمهیدات و تسهیلات موجود دولتی و خصوصی و هدفدار نمودن این فعالیت ها برای رونق کسب و کار های اقتصادی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

    در حوزه زیست محیطی با توجه به بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در شهر رشت و آلودگی رودخانه ها و تالاب های زیبای این شهر ناشی از ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی و پسماندهای ناشی از دفن غیر بهداشتی زباله در سراوان و بی مهری های صورت گرفته در ده های گذشته توسط متولیان امر و معضلات زیست محیطی پیش آمده ناشی از بحران آب در کشور و شروع مهاجرت های انسانی ناشی از این تغییرات اقلیمی که در هیچ یک از طرح های فرادست موجود برای این مهاجرت ها نسخه ای ارائه نشده، لزوم مدیریت این تهدیدها در مقیاس شهری و تبدیل آن به یک فرصت برای شهر رشت غیر قابل اجتناب است تا از بحران های زیست محیطی آتی جلوگیری شود.

    ضمن آنکه می توان از ظرفیت های موجود در شهر رشت برای ایجاد سکونت گاه های دوست دار محیط زیست در غالب شهرک های سبز برای ساماندهی سرریزهای جمعیتی و همچنین احیای رودخانه ها و تالاب ها و تبدیل آنها به فرصت های سرمایه گذاری مرتبط با حوزه گردشگری به منظور ایجاد پویایی بیشتر برای اقتصاد شهری بهره جست.

    *به نظر شما شهردار رشت از لحاظ اختیارات تا چه حد توان تاثیرگذاری بر توسعه شهر را دارد؟

    شهر رشت به عنوان بزرگترین شهر شمال کشور نقش کلیدی و تعیین کننده در توسعه منطقه ای را دارا است و با توجه به تمرکز بیش از یک سوم جمعیت استان گیلان در شهر رشت که روزانه نیز به دلیل مهاجرت پذیری در حال افزایش است؛ مدیریت شهری و در راس آن شهردار شهر رشت می تواند با تعریف پروژه های پرچم دار و محرک توسعه و جذب سرمایه های سرگردان در مقیاس ملی نقش آفرینی کند و در خصوص محورهایی که نیازمند اختیارات بیشتر در مقیاسهای فراشهری است؛ می توان از طریق رای زنی و جذب اعتماد و اطمینان بخش دولتی و نمایندگان محترم مردم فرصت و تعاملات لازم را ایجاد نمود.

    *نظر شما در خصوص اختیارات کنونی مناطق شهرداری چیست؟برای تسریع در روند خدمات مناطق به شهروندان چه برنامه هایی دارید؟

    سطح بندی و منطقه بندی در مقیاس شهری از ضروریات تسریع در امر خدمات رسانی به شهروندان و تمرکز زدایی محسوب می شود اما این موضوع باید تا سطح محلات و زیر محله های شهری ادامه یابد. بنابراین تقویت مناطق و نواحی از طریق دادن وظایف و اختیارات بیشتر و ایجاد شبکه مویرگی در ارایه خدمات به شهروندان بسیار تاثیر گذار است با این پیش شرط که ساختارهای نظارتی از بالا به پایین از طرف شورا و شهرداری و از پایین به بالا از طریق شهروندان تعریف و تقویت شود و بازخورد این خدمات مورد پایش و ارزیابی دائمی قرار گیرد و ساختارهای جامع اطلاعاتی و سامانه ها و سرویس های لازم برای این منظور فراهم گردد.

    *به عنوان یک معضل جدی مشکل اصلی روکش آسفالت معابر را در چه زمینه ای میدانید؟ ایا برای رفع آن برنامه ای دارید؟

    معضلات و مشکلات شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک به مساله آسفالت ختم نمی شود و تنها به عنوان جزئی از کل باید مد نظر قرار گیرد تا رضایت شهروندان در این خصوص تامین گردد.

    اما این مقوله به بحث تعمیر و نگهداری و تنها به عنوان یکی از سرویس های قابل ارایه در مقیاس شهری محسوب می شود که نیازمند داشتن برنامه مدون برای اولویت بندی و توجیه پذیری استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در شهرداری از جمله کارخانه اسفالت و ماشین آلات مرتبط و میزان بهره وری آنها یا استفاده از ظرفیت شرکت های خصوصی و برون سپاری با نظارت های لازم است تا با توجه به کیفیت پایین آسفالت ها و روکش های فعلی و تعدد کنده کاری از اتلاف منابع در آینده جلوگیری شود.

    *چه برنامه هایی جهت تعامل با سایر نهادها و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری دارید؟

    با توجه به تعدد ذی نفعان و ذی نفوذان در مقیاس شهری، عدم وجود تعامل لازم باعث عدم کارایی در حوزه های مختلف و نارضایتی شهروندان می گردد. لذا باید در حوزه های تصمیم گیری یه این موضوع توجه ویژه گردد. در این راستا شورای شهر به عنوان پارلمان محلی امکان برقراری تعاملات لازم و سازنده با کلیه حوزه های ذی مدخل را دارا می باشد و وجود رابطه قوی و سازنده و برنامه محور فی مابین شهرداری و شورا در کنار حمایت شهروندان و نقش آفرینی آنها می تواند به این موضوع کمک کند.

    به منظور ایجاد مدیریت یکپارچه شهری بیشتر از همه وجود ساختارها و سامانه های جامع اطلاعاتی تعیین کننده هستند و تولید داده های مطمئن و قابل اعتماد در تصمیم گیری های شهری می تواند سایر مدیریت های تاثیر گذار در حوزه های شهری را متقاعد و همسو نماید. ضمن آنکه تجمیع وظایف در حوزه خدمات شهری بر اساس سامانه ها و سرویس های کاربردی قابلیت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری با محوریت شهرداری به عنوان مدیر اجرایی شهر را ممکن می سازد که در این راستا باید هرچه سریع تر این سرویس های کاربردی با محوریت تسریع خدمات رسانی به شهروندان با هدف حذف واسطه گری و شفاف سازی به منظور ارتقا حقوق شهروندی راه اندازی گردد.

    *برنامه های شما در خصوص توسعه گردشگری چیست؟

    به منظور توسعه گردشگری باید جذابیت های لازم برای توقف و حظور گردشگر را در شهر رشت فراهم نمود. این موضوع تنها  با جلب نظر شهروندان و حمایت آنها قابل انجام است. لذا باید در ابتدا زیرساختهای لازم برای ارتقاء کیفیت خدمات رسانی به گردشگران از طریق حمایت شهروندان و جذب سرمایه گذار فراهم گردد .

    اما نقشه راه لازم  و تعیین اولویت ها و تعریف سناریو ها برای حظور و تثبیت گردشگر باید از طریق برنامه های جامع و با جلب نظر متولیان دولتی و خصوصی و همسو نمودن آنها فراهم گردد.

    با توجه به وجود تنوع فعالیت های مختلف خدماتی در حوزه سلامت، خوراک، صنایع دستی، موسیقی، نمایش و و غیره در شهر رشت، امکان جذب مخاطبان مختلف با سلایق و نیازهای گوناگون وجود دارد.

    وجود بافت های تاریخی ارزشمند، بافت مذهبی با محوریت خواهر امام (س) ، رودخانه ها و تالاب های منحصر بفرد، میراث معنوی و تنوع بالای خوراک از جمله پتانسیل های قابل توجه در این عرصه است که باید برای تک تک آنها برنامه راهبردی با هدف جذب گردشگر تهیه گردد.

    *اصلی ترین نقطه ضعف مجموعه شهرداری را چه میدانید و راهکار شما برای رفع آن چیست؟

    فرصت ها و تهدیدهای بیرونی و همچنین نقاط قوت و ضعف درونی بخش جدایی ناپذیر هر سیستم و از جمله سیستم های مدیریت شهری هستند. هر ضعفی می تواند به نقطه قوت تبدیل شود و هر تهدیدی می تواند فرصتی را در خود داشته باشد. بستگی به نحوه نگاه و رویکرد ما به موضوع دارد که این نکته جزء اصول مدیریت راهبردی است.

    در مجموع شهرداری رشت سیستم ها و زیرسیستم های متعددی وجود دارند که نقطه قوت آن منابع و سرمایه های انسانی موجود در آنها است. اما نقطه ضعف قابل توجه عدم چالاکی و پویایی این سیستم ها است که بخشی از آن به دلیل عدم وجود ساختار جامع منسجم برای استفاده بهینه از این نیروی انسانی توانمند است که باید تلاش گردد از طریق ابرازهای نوین مدیریتی این توانمندی ها را ارتقاء داد و از طریق ساختارهای جامع اطلاعاتی و سامانه ها و سرویس های هدفمند به پویایی و بهره وری مورد نظر با کاهش خطاها و ایجاد شفافیت لازم در مجموعه شهرداری رشت دست یافت.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=38285

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *