×

رییس سازمان چای مطرح کرد: مشکلی در تامین چای داخلی نداریم/ پیش‌بینی افزایش تولید چای در برای سال ۹۸

  • کد نوشته: 43078
  • ۱۳۹۷-۱۲-۱۲
  • 181 بازدید
  • ۰
  • رئیس سازمان چای کشور افزود: مشکلی در تأمین چای نداریم، وضعیت چای داخلی خوب است و نباید قیمت چای افزایش یابد. به گزارش گیل و دیلم به نقل از روزنامه عصر اقتصاد نوشت: چای یکی پر مصرف ترین محصولات کشاورزی در کشورمان به شمار می‌رود به طوریکه میزان سرانه مصرف سالانه یک نفر ۱٫۳ کیلوگرم در سال […]

    رییس سازمان چای مطرح کرد: مشکلی در تامین چای داخلی نداریم/ پیش‌بینی افزایش تولید چای در برای سال ۹۸
  • رئیس سازمان چای کشور افزود: مشکلی در تأمین چای نداریم، وضعیت چای داخلی خوب است و نباید قیمت چای افزایش یابد.

    به گزارش گیل و دیلم به نقل از روزنامه عصر اقتصاد نوشت: چای یکی پر مصرف ترین محصولات کشاورزی در کشورمان به شمار می‌رود به طوریکه میزان سرانه مصرف سالانه یک نفر ۱٫۳ کیلوگرم در سال است، کشورمان جز ۱۰ تولیدکننده بزرگ چای در جهان محسوب می‌شود، بنا به گفته رئیس سازمان چای کشور، میزان تولید داخلی چای در سال گذشته ۲۴ هزار تن و امسال ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن است با این میزان تولید و واردات نباید گرانی داشته باشیم همچنین واردات چای با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود.
    حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور گفت: میزان واردات چای طی ۱۰ ماهه سال جاری ۴۸ هزار و ۳۷۸ تن بوده و سال گذشته در ۱۰ ماهه نخست ۴۷ هزار و ۲۶۳ تن است؛ سه درصد افزایش واردات داشتیم.
    وی افزود: میزان تولید داخلی چای در سال گذشته ۲۴ هزار تن و امسال ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن است با این میزان تولید و واردات نباید گرانی داشته باشیم. واردات چای با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود؛ بر اساس اظهارات گمرک به ازای هر کیلوگرم چای وارداتی ۴٫۷ دلار در نظر گرفته می‌شود، ۲۰ درصد هم تعرفه، ۲۰ درصد سود بازرگان و ۳۵ درصد هم هزینه بسته بندی و توزیع در نظر گرفته شود قیمت واقعی چای بین ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان می‌شود.
    جهانساز تصریح کرد: قیمت چای خارجی در بازار مصرف کننده نباید بیش از این مقدار باشد اگر بیشتر به فروش برسد باید نظارت بیشتری شود. بازار داخلی چای متأثر از پارامترهای بیرونی نیست که بخواهد بر روی قیمت آن اثر بگذارد.
    رئیس سازمان چای کشور افزود: مشکلی در تأمین چای نداریم، وضعیت چای داخلی خوب است و نباید قیمت چای افزایش یابد از اوایل اردیهشت نیز برداشت چای آغاز می‌شود.
    وی درباره میزان مصرف سالانه چای در کشور گفت: متوسط سالانه میزان سرانه مصرف چای یک نفر ۱٫۳ کیلوگرم است و ۱۰۵ هزار تن مصرف داخلی سالانه برای تمام کشور است. سال گذشته خشکسالی بوده و ۲۵ درصد چایکاران خسارت دیدند با توجه به بارندگی‌های خوبی که امسال داشتیم پیش بینی می‌شود برای سال آینده افزایش تولید داشته باشیم.
    جهان ساز با اشاره به کیفیت خوب چای ایرانی، اظهار کرد: چای ایرانی در داخل شناخته شده است و مردم به کیفیت آن اطمینان پیدا کرده اند و بیشتر از گذشته مصرف می‌کنند. همچنین بازارهای خارجی و برخی کشورهای اروپایی مطالبه گر چای کشورمان هستند و کیفیت آن با کشورهای دیگر برابری می‌کند.
    وی افزود: ۵۰ کارخانه برند چای داخلی در کشور داریم که چای را با کیفیت بالا به مصرف کننده عرضه می‌کنند. ۵۰ هزار خانوار و در مجموع ۲۰۰ هزار نفر به شکل مستقیم و غیر مستقیم در صنعت چای کشور فعال هستند، همچنین ۲۵ هزار هکتار از اراضی گیلان و مازندران زیر کشت چای قرار دارد، حدود ۱۸۳ کارخانه در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد.

    ارز آوری ۳/۱۹ میلیون دلار صادرات چای در سال گذشته
    وی میزان ارز آوری صادرات چای برای کشور در سال ۹۶ را بیش از ۳/۱۹ میلیون دلار دانست و افزود: میزان برآورد مصرف چای داخلی حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تُن در سال است.
    جهانساز درباره مشکلات برداشت چای گفت: ناکافی بودن نیروی انسانی در انجام امور حاکمیتی، هزینه بالای باغداری، قیمت پایین برگ سبز چای، ناکافی بودن زیرساخت‌های در باغ‌ها و کارخانه‌ها، رهاسازی، فروش و تغییر کاربری باغ‌های چای به دلیل افزایش قیمت زمین، خرده مالکی (۷۰ درصد باغ‌های سه هزار مترمربع) از مشکلات برداشت چایکاران است.
    وی ادامه داد: منافع کم چایکاران و نبود برخورداری آنها از مزایای واردات چای، گسستگی منافع حاصل از فروش چای تولید داخل و چای وارداتی، نوسانات قیمت ارز و سایر شاخص‌های اقتصادی و تأثیر آن بر نهاده‌ها، ماشین آلات و درآمد خانوارها، نبود استمرار تخصیص اعتبار تملک دارایی، پیش بینی برای اجرای طرح‌های ساماندهی در ارتباط با ارزش محصول راهبردی چای از دیگر مشکلات آنها است.
    رئیس سازمان چای کشور با اشاره به حمایت از چایکاران تصریح کرد: برای حمایت از آنها اعطای تسهیلات کم بهره برای به زراعی باغ‌های چای، خرید ماشین آلات هرس و برگ چین، خرید خودرو جهت حمل برگ سبز در نظر گرفته شده است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=43078

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *