×

امیر انتخابی: متاسفانه هر گونه اتفاق غیر قانونی در روز جمعه رخ می دهد | شکایت میراث فرهنگی گیلان از شهرداری رشت | خانه ابتهاج در آستانه ثبت ملی بود

  • کد نوشته: 44728
  • ۱۳۹۸-۰۱-۲۴
  • 203 بازدید
  • ۰
  • شهرود امیر انتخابی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا ضمن ابراز تاسف در مورد تخریب خانه کودکی ابتهاج شاعر برجسته گیلانی گفت: همه‌ی کارهای لازم برای ثبت ملی خانه هوشنگ ابتهاج انجام شده بود به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از دیارمیرزا ،اداره […]

    امیر انتخابی: متاسفانه هر گونه اتفاق غیر قانونی در روز جمعه رخ می دهد | شکایت میراث فرهنگی گیلان از شهرداری رشت | خانه ابتهاج در آستانه ثبت ملی بود
  • شهرود امیر انتخابی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا ضمن ابراز تاسف در مورد تخریب خانه کودکی ابتهاج شاعر برجسته گیلانی گفت: همه‌ی کارهای لازم برای ثبت ملی خانه هوشنگ ابتهاج انجام شده بود

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از دیارمیرزا ،اداره کل میراث فرهنگی گیلان از شهرداری رشت شکایت کرد.

    شهرود امیر انتخابی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در گفتگویی ضمن ابراز تاسف در مورد تخریب خانه کودکی ابتهاج شاعر برجسته گیلانی گفت: همه‌ی کارهای لازم برای ثبت ملی خانه هوشنگ ابتهاج انجام شده بود و تنها یک جلسه باقی مانده بود که با مالک فعلی خانه یعنی خانم دکتر آصف انجام شود و حکم ثبت ملی به ایشان و وراث ابلاغ گردد.

    امیر انتخابی با بیان اینکه انجام ثبت و حفظ این خانه چند سالی است در دست پیگیری بود گفت: شورای شهر رشت مصوبه خرید این خانه را تصویب کرده بودد تا این ملک را از مالک خریداری و جزو آثار فرهنگی رشت حفظ نمایند.

    وی با بیان اینکه مالک فعلی دکتر آصف مدعی است که این ملکی نیست که متعلق به خانواده ابتهاج است، افزود: بر اساس مستندات ایشان این خانه در سال ۱۳۴۰ خریداری شده است و نقشه آن کاملا موجود است.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به اینکه بارها از سوی برخی شهروندان سازمان میراث متهم به تصاحب خانه مردم شده، گفت: تمام سعی ما بر این بود که خانه حفظ شود و با انکه حتی خود شاعر گیلانی هیچ کلامی در مورد اینکه این خانه متعلق به اوست نگفته اما میراث برای آنکه زمانی چنین شاعر بزرگی در آن محله و مکان زندگی میکرد می خواست این مکان را به عنوان مکان رویداد ثبت ملی نماید.

    امیر انتخابی افزود: متاسفانه هر گونه اتفاق غیر قانونی در روز جمعه رخ می دهد و میراث برای این اقدام از شهرداری شکایت کرده است.
    وی ادامه داد: در تمام مراحلی که تلاش می شد خانه هوشنگ ابتهاج حفظ و حراست شود، شهرداری رشت مجوز و پروانه ساخت خانه بعدی را هم به مالک فعلی داده بود.

    امیر انتخابی گفت: شورای ثبت قرار بود حکم ثبت ملی را صادر کند و میراث آمادگی تبعات آن را نیز داشت و مالک می توانست برای میراث شکایت کند و پرونده به دیوان عدالت اداری برود اما خانه ثبت ملی می شد به نظر بنده این اتفاق که در روز جمعه و با چنین شدتی رخ داد فقط به این علت بود که مالک از حکم باخبر بود و می خواست سریعتر این کار انجام شود و در روز جمعه دست به تخریب زد.

    وی در مورد مسائلی که در فضای مجازی منصوب به اینکه به علت نگرش های سیاسی سایه شاعر گیلانی چنین اتفاقی افتاده است، گفت: درست نیست چنین انگ هایی به شاعر بزرگی مثل ایشان بزنیم و وجهه او را در معرض تخریب قرار بدهیم. درست است دستگاه های نظارتی در مورد افراد این چنینی ورود می کنند اما تخریب خانه و روند پیگیری این پرونده به طور مستقیم به این مسئله مربوط نبوده است.

    وی ادامه داد: بارها با دختر ابتهاج صحبت کردیم که ایشان دست خطی یا به صورت شفاهی بیان کنند که این همان خانه است اما ایشان چنین کاری نکردند و این امر یکی از مواردی بود که سبب کند شدن روند پرونده شد.

    این مسئول در پایان افزود: شهرداری اقدام نادرستی کرد و نباید به ملکی که پرونده اش در جریان بود مجوز تخریب و ساخت و ساز می داد.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=44728

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *