×

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی: اتصال ریل به بندر کاسپین موجب کسب درآمد ارزی برای کشور است

  • کد نوشته: 44730
  • ۱۳۹۸-۰۱-۲۴
  • 157 بازدید
  • ۰
  • رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی درنشست هماهنگی برای تسریع در روند اتصال راه آهن به این منطقه با حضور دکتر نوبخت گفت:اتصال ریل به بندر کاسپین موجب توسعه مبادلات تجاری و کسب درآمد ارزی برای کشور می شود. به گزارش گیل و دیلم به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد […]

    رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی: اتصال ریل به بندر کاسپین موجب کسب درآمد ارزی برای کشور است
  • رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی درنشست هماهنگی برای تسریع در روند اتصال راه آهن به این منطقه با حضور دکتر نوبخت گفت:اتصال ریل به بندر کاسپین موجب توسعه مبادلات تجاری و کسب درآمد ارزی برای کشور می شود.

    به گزارش گیل و دیلم به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی، رضا مسرور با تشریح اقدامات سازمان در روند اجرای این پروژه ملی و اتصال ریل به بندر کاسپین و فعالسازی کریدورهای عبوری از منطقه اظهار داشت: یکی از موضوعات حائز اهمیت اتصال هرچه سریعتر ریل به بنادر کاسپین و بندر انزلی بوده و با توجه به پیش بینی های انجام شده طول مسیر راه آهن به سمت بندرکاسپین منطقه آزاد انزلی ۱۰ کیلومتر بوده که دو کیلومتر از آن در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد و این دو کیلومتر مسیر داخل محدوده به منظور اتصال راه آهن و سرعت بخشیدن در روند اجرای پروژه آزادسازی شده است.
    وی در ادامه با تبیین اهمیت اتصال راه آهن در افزایش مراودات تجاری و کسب درآمد ارزی برای کشور خاطرنشان کرد: با تکمیل این پروژه دریای خزر به خلیج فارس متصل می شود و این مسیر موثرترین مسیر تجاری خواهد بود و آمادگی داریم با توجه به توافقات انجام شده تعهدات خود را انجام دهیم و طبق روال قانونی و تفاهمنامه منعقده هزینه های لازم برای اجرای تعهدات سازمان پرداخت خواهد شد.
    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست های مختلف با کشورهای چین و قزاقستان به منظور افزایش مراودات تجاری از طریق کریدور ترکیبی چین _قزاقستان _ایران (بندرکاسپین) گفت : این کریدور تجاری به لحاظ کاهش هزینه و زمان برای تجار مزیت نسبی دارد و کشور قزاقستان نیز بسیار علاقه مند به انجام مراودات از این کریدور است، اما سایر کشورهای حاشیه خزر مزیت های رقابتی را نیز ایجاد کرده اند.
    وی خاطرنشان کرد: اتصال ریل به بندرکاسپین مزیت های این کریدور را افزایش داده و آمادگی داریم به منظور افزایش فعالیت های تجاری از این مسیر، مزیت های رقابتی را نیز ایجاد کنیم.
    رضا مسرور با تقدیر از حمایت های مقامات ارشد کشور و دکتر نوبخت از توسعه و تکمیل طرح های زیر ساختی در این منطقه افزود : دولت توجه بسیار زیادی به این منطقه و فعالیت های تجاری با کشور های حاشیه خزر داشته و قطعا بندر کاسپین با حمایت های دولت به جایگاه اصلی خود رسیده و سازمان منطقه آزاد انزلی نیز توسعه زیر ساخت ها را در دستور کار خود قرار داده و اولویت اصلی این سازمان در گام نخست اتصال راه آهن به بندر کاسپین و در گام بعدی ایجاد اسکله رورو است .
    وی اظهار داشت: با انجام قرار دادهای قانونی قرارگاه خاتم الانبیاء از ماه آینده ساخت این اسکله را با پسکرانه وسیع و اعتبار حدود ۷۰ میلیارد تومان آغاز می کند اما با توجه به اهمیت اجرای این طرح نیاز است که با حمایت دولت در دریای خزر یک کشتی رورو متعلق به جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.
    وی در ادامه به نقش بخش خصوصی در اجرای پروژه های زیر ساختی در این منطقه اشاره و تصریح کرد : در حال حاضر بالغ بر ۹۰ در صد پروژه های زیر ساختی در این منطقه به خصوص در بخش بندری با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده که تاثیر بسیار زیادی در جذب فعالان اقتصادی و تجاری داشته و علاوه بر ایجاد درآمد ارزی فرصت شغلی مناسبی را ایجاد کرده است.
    نشست هماهنگی برای تسریع در روند اتصال راه آهن به بندر کاسپین و انزلی با حضور دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه ،رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان، استاندار گیلان،نمایندگان مردم بندر انزلی و رشت در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان، مدیران وزارت راه و شرکت های مشاور و پیمانکار مرتبط با راه آهن رشت به بندرانزلی و بندرکاسپین برگزار شد.
    به گزارش گیل و دیلم، منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
    قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
    مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی – بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=44730

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *