×

یادداشت اختصاصی گیل و دیلم ؛ شورای شهر … یا شورای شهرداری ؟

  • کد نوشته: 45319
  • ۱۳۹۸-۰۲-۰۹
  • 254 بازدید
  • ۰
  • گیل و دیلم | نهم اردیبهشت هر سال نام شوراهای اسلامی شهر و روستا برجسته می شود و در سراسر کشور برنامه هایی به همین مناسبت برگزار می شود . هر چند در مملکت ما رسم بر این است تا در سالروز تشکیل یک نهاد، خوبی های آن را بیش از موارد دیگر بیان کنیم […]

    یادداشت اختصاصی گیل و دیلم ؛ شورای شهر … یا شورای شهرداری ؟
  • گیل و دیلم | نهم اردیبهشت هر سال نام شوراهای اسلامی شهر و روستا برجسته می شود و در سراسر کشور برنامه هایی به همین مناسبت برگزار می شود .

    هر چند در مملکت ما رسم بر این است تا در سالروز تشکیل یک نهاد، خوبی های آن را بیش از موارد دیگر بیان کنیم ،ولی رسالت رسانه ها ایجاب میکند که ضمن بزرگداشت این روز ” ارزیابی و تحلیل عملکرد ها را ملاک قضاوت از خوبی ها و بدی ها ، قرار گیرد .

    اکنون چهارمین دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور را تجربه می‌کنیم و در این‌باره خاطرات خوب و بد زیادی را به چشم دیده و به گوش شنیده‌ایم.

    زمان برای نسل حاضر به سرعت در حال گذر است و شهروندان بدنبال این هستند تا نقش شوراهای اسلامی را آن‌گونه که باید باشد به چشم ببینند تا شاهد بهبود اوضاع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر شان باشند.

    مهم ترین وظایف شورا انتخاب شهردار و نظارت بر خدمات و عمران و توسعه شهری است. و بر اساس قانون جلسات شورا باید علنی باشد و شورای شهر هر ۶ ماه یکبار باید گزارش عملکرد خود را در اختیار عموم قرار دهند.

    باید پرسید شورایی که علی الاصول باید با رای مستقیم مردم انتخاب شده باشند تا به امروز تا چه حد به این قوانین پایدار و متعهد مانده است؟

    شوراها میبایست انعکاس دهنده واقعی خواسته ها و مطالبات مردم شهر باشند در حالیکه در شهر ما این امر برعکس بوده و شورای شهر فقط شورای شهرداری است.

    آنچه مسلم است تا زمانی که معیارهایی از قبیل تخصص، تجربه و قابلیت های اجتماعی کاندیداها در روند انتخابات تاثیر گذار نباشد ” انتخابات معمولا بر موج احساسات، سوار می‌شود و نتیجه آن می‌شود که امروز در اکثر شهرها از جمله لاهیجان می‌بینیم.

    شوراها، مقرر بود بعنوان نمایندگان مردم در امور محلی بسترهای مشارکت مردم را فراهم کنند و به این‌وسیله موجبات پیشرفت سریع در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و رفاهی شوند. کدام‌یک از این دو امر صورت پذیرفته است؟

    *آیا مشارکت مردم در اداره امور شهرها محقق شده است؟

    *آیا در روند تهیه، تصویب و اجرای طرح‌های توسعه و عمران شهری ، مردم حضور و مشارکت دارند؟

    *در چه حوزه‌هایی از امور مدیریت شهری از نظرات و دیدگاه های تخصصی شهرسازان و برنامه ریزان شهری و صاحب نظران استفاده شده است؟

    شورای شهر ما؛ نه به نقدهای مشفقانه پاسخگوست و نه به درخواست شفافیت شهروندان اعتنایی میکند ..

    درخواست شفافیت عملکرد از شورای شهر از حقوق اولیه شهروندان است و این خواسته بارها اعلام گردیده ..

    ولی متاسفانه شورای شهر هیچ گونه ارزشی برای اینگونه درخواست ها قائل نمیباشد !

    عدم تمکین به شفافیت و عدم برگزاری جلسات علنی و ندادن گزارش به شهروندان ؛ مانع از ارزیابی و تحلیل عملکرد شورای شهر میباشد..

    و در چنین شرایطی باید این روز را به شهروندان تبریک گفت .

    فریدون خوشبو
    فعال اجتماعی
    ۹۸/۰۲/۰۹

    پایگاه خبری گیل و دیلم: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و مسئولیت آن برعهده نویسنده است

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=45319

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *