×

توصیه های تغذیه ای و بهداشتی در گرما

  • کد نوشته: 47343
  • ۱۳۹۸-۰۴-۰۶
  • 110 بازدید
  • ۰
  • بدن در هوای گرم در معرض کم آبی قرار می گیرد و دفع املاح از طریق تعریق نیز باعث به هم خوردن تعادل الکترولیت های بدن می شود، بنابراین رعایت و توجه به توصیه های تغذیه ای و بهداشتی در حفظ سلامتی بدن در فصل گرما بسیار کمک کننده است. به گزارش گیل و دیلم […]

    توصیه های تغذیه ای و بهداشتی در گرما
  • بدن در هوای گرم در معرض کم آبی قرار می گیرد و دفع املاح از طریق تعریق نیز باعث به هم خوردن تعادل الکترولیت های بدن می شود، بنابراین رعایت و توجه به توصیه های تغذیه ای و بهداشتی در حفظ سلامتی بدن در فصل گرما بسیار کمک کننده است.

    به گزارش گیل و دیلم ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان روز پنجشنبه بیان داشت: برای جلوگیری از گرمازدگی روزانه بایستی حداقل هشت لیوان آب و مایعات نوشیده شود و در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در گرما، نوشیدن آب حاوی چند قطره آبلیمو و کمی نمک در جلوگیری از گرمازدگی مؤثر است.

    محمد عباسی اظهار داشت: میوه جات و سبزیجات آبدار از جمله هندوانه، طالبی، خیار و سوپ‌های ولرم، انواع سالادهای خنک از خوردنی‌های مناسب فصل گرما هستند.

    وی با تاکید بر اینکه چای، قهوه و یا نوشابه‌های گاز دار نباید جایگزین آب شوند، خاطر نشان کرد: در صورت عادت به چای، از چای کمرنگ استفاده شود.

    عباسی با بیان اینکه نباید از نوشیدنی‌های خیلی سرد استفاده شود، اضافه کرد: بجای آب میوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های شیرین، آب میوه‌های طبیعی استفاده شود زیرا هضم قند موجود در آب میوه‌های صنعتی نیاز به دفع آب داشته و موجب کم آبی می‌شود.

    وی اضافه کرد: غذا را به تعداد وعده‌های بیشتری تقسیم کرده و هر بار حجم کم استفاده شود، بجای گوشت قرمز، بیشتر غذاهای تهیه شده با مرغ یا حبوبات مورد استفاده قرار گیرد.

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان اظهار داشت: ضروریست تا مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده نیز کاهش یابد.

    وی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به نکات بهداشتی به ویژه در فصل گرما افزود: رعایت نکردن مسائل بهداشتی در تهیه، نگهداری و مصرف مواد غذایی از مهمترین عوامل بروز مسمومیت‌های غذایی است، بنابراین با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال شیوع مسمومیت‌های غذایی در فصل تابستان، رعایت نکات بهداشتی، برای پیشگیری از بروز مسمومیت‌های غذایی بسیار مهم است.

    وی بیان داشت: مغز پخت کردن مواد غذایی شامل گوشت چرخ‌کرده، سوسیس، همبرگر و مرغ، نگهداری موادغذایی فسادپذیر در داخل یخچال و استفاده نکردن از محصولات لبنی غیرپاستوریزه، از جمله مهمترین موارد بهداشتی اساست که برای پیشگیری از مسمومیت بایستی رعایت شود.

    عباسی با بیان اینکه اشپل شور شده ماهی، حتماً بعد از بخارپز شدن به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، مصرف شود، خاطر نشان کرد: از قرار دادن مواد غذایی پخته و یا فرآوری شده در ظرف بدون در پوش و بصورت روباز خودداری شود، مواد غذایی آماده مصرف نیز نباید بیرون از یخچال نگهداری شوند.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=47343

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *