×

لزوم عزم جدی‌تر برای مدیریت پسماند در استان‌های شمالی

  • کد نوشته: 49224
  • ۱۳۹۸-۰۵-۲۵
  • 154 بازدید
  • ۰
  • نماینده مردم رودسر و املش با اشاره به اینکه سوء مدیریت پسماند در استان‌های شمالی سلامت مردم را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است، گفت: برای مدیریت پسماند نیازمند عزم جدی‌تری هستیم. به گزارش گیل و دیلم به نقل از فارس ، اسدالله عباسی عصر روز پنج‌شنبه در حاشیه ششمین جشنواره مجسمه‌های شنی شهرستان رودسر […]

    لزوم عزم جدی‌تر برای مدیریت پسماند در استان‌های شمالی
  • نماینده مردم رودسر و املش با اشاره به اینکه سوء مدیریت پسماند در استان‌های شمالی سلامت مردم را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است، گفت: برای مدیریت پسماند نیازمند عزم جدی‌تری هستیم.

    به گزارش گیل و دیلم به نقل از فارس ، اسدالله عباسی عصر روز پنج‌شنبه در حاشیه ششمین جشنواره مجسمه‌های شنی شهرستان رودسر به مناسبت روز دریای کاسپین در ساحل سارینای شهر واجارگاه از بخش کلاچای در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسئله‌ای که سواحل دریای خزر، جنگل و زندگی ما انسان‌ها را تهدید می‌کند بحث مدیریت پسماند و شیرابه‌های غیربهداشتی و غیر فنی زباله‌ها در مناطق مختلف استان‌های شمالی است.

    *اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند شهرهای استان‌های شمالی

    وی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص اختصاص یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند شهرهای استان‌های شمالی کشور افزود: بسیاری از شهرهای استان‌های مرکزی و جنوبی به لحاظ فضا و امکاناتی که دارند بخشی از مشکلات پسماند را حل کردند و مشکل خاصی وجود ندارد.

    سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه پسماند استان‌های شمالی هنوز حل‌نشده و سلامت مردم را تهدید می‌کند، تصریح کرد: در خصوص استفاده از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی و همچنین پسماندها مدیریت خوبی نشده و کارخانه‌هایی که در استان‌های شمالی در حوزه پسماند در حال فعالیت هستند با توجه به میزان زباله قابلیت پاسخگویی مناسبی ندارند.

    وی با بیان اینکه مهمانان و مسافران تابستانی علاوه بر شهروندان بومی در تولید زباله‌های استان گیلان تأثیر زیادی دارند، گفت: درگذشته زباله‌های روستاها به‌نوعی مدیریت می‌شد اما متأسفانه امروز نه‌تنها در شهرها بلکه در روستاهای استان با مشکل مدیریت زباله روبه‌رو هستیم.

    عباسی به مصوبه دیگری از سوی مجلس برای ساماندهی زباله‌های استان‌های شمالی و کلان‌شهرهای کشور اشاره کرد و افزود: قرار شده که شورای نگهبان در خصوص این مصوبه پاسخ دهد که با تائید این مصوبه، مجلس اعتبار مناسب و لازم را خواهد گذاشت و استان‌های شمالی از این اعتبار هم برای مدیریت پسماند ذینفع خواهند شد.

    *لزوم عزم جدی برای مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور

    وی سواحل دریای خزر را همانند جنگل و رودخانه‌ها را متعلق به همه مردم ایران دانست و بیان کرد: برای مدیریت پسماند در استان‌های شمالی نیازمند مشارکت همگانی با تفکیک زباله از مبدأ هستیم که این امر با برنامه‌ریزی و آموزش خانواده‌ها به‌ویژه کودکان و نوجوانان ممکن خواهد بود.

    نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم عزم جدی و همگانی برای مدیریت پسماند در استان‌های شمالی خاطرنشان کرد: عدم مدیریت فنی در امر پسماند موجبات تهدید سلامت مردم استان‌های شمالی را فراهم کرده و این نگران‌کننده است که امیدواریم دولت در بودجه سال ۹۹ اعتبارات مناسب برای مدیریت بهتر پسماند استان‌های شمالی لحاظ کند.

    وی با اشاره به گفته‌های رئیس سازمان محیط‌زیست در خصوص بی‌توجهی نمایندگان استان‌های شمالی در جذب اعتبارات لازم برای مدیریت پسماند این استان‌ها تصریح کرد: گفته‌های ایشان خلاف واقع بوده و درواقع پاک کردن صورت‌مسئله است و هیچ‌گاه وی تعصبی در خصوص زباله استان‌های شمالی یا پیگیر انتقال هدایت آب دریای خزر به استان‌های دیگر نبوده و بکار گیری این‌گونه واژه‌ها و اصطلاحات غیرمنطقی و غیر کارشناسی بوده و راه علاج مشکلات نیست.

    عباسی از رئیس سازمان محیط‌زیست خواست بجای دادن نظرات غیر کارشناسی به دنبال راه‌حلی منطقی برای حل معضل زباله در استان‌های شمالی باشد و گفت: سرانه تولید زباله در حال حاضر ۸۰۰ گرم است و این میزان هیچ‌گاه بازیافت و یا تبدیل به کمپوست نمی‌شود و این وضع نگران‌کننده است.

    *انتقال آب دریای خزر به سایر استان‌ها پیامدهای منفی خواهد داشت

    عضو هیات رئیسه مجلس خطاب به رئیس سازمان محیط‌زیست که بر چه اساسی نظر کارشناسی برای انتقال آب دریای خزر به دیگر استان‌های کشور دارد، افزود: انتقال آب دریای خزر به‌صورت مطالعه بوده و نمایندگان استان‌های شمالی هیچ‌گاه در خصوص این انتقال ساکت نمی‌نشینند و اجازه نخواهند داد که اقلیم دریای خزر به هم بریزد.

    وی با اشاره به اینکه انتقال آب دریای خزر به سایر استان‌های کشور میلیاردها تومان هزینه خواهد داشت، گفت: بجای نگران کردن مردم، بیایند آب‌های شیرینی که از رودخانه‌ها به دریای خزر سرازیر می‌شوند با سدسازی، مدیریت صحیح کرده تا مردم بتوانند برای آب کشاورزی و آب آشامیدنی استفاده کنند.

    *آب ۱۳۰ رودخانه به دریای کاسپین می‌ریزد

    رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رودسر نیز در ادامه برگزاری این جشنواره آشنایی قشر جوان جامعه با طبیعت و عناصر طبیعی مانند ماسه برای خلق آثار هنری خواند و اظهار کرد: دریای کاسپین از گذشته‌های خیلی دور بخشی از دریای تتیس است که اقیانوس آرام و اطلس را به هم وصل می‌کرد.

    علی محمدپور با اشاره به اینکه دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان است، افزود: این دریاچه ۴۲۰ کیلومترمربع وسعت دارد که سطح آن ۲۸ متر پائین تر از سطح سایر دریاهاست و عمیق‌ترین بخش این دریاچه در حاشیه کشور ایران قرار دارد.

    وی با بیان اینکه آب ۱۳۰ رودخانه به دریای کاسپین می‌ریزد، تصریح کرد: به دلیل اینکه عمیق‌ترین آب دریاچه کاسپین در حوزه کشور ایران قرار دارد بنابراین جریان دریایی سبب می‌شود تا بار آلودگی سواحل کاسپین در کشور ما بیشتر باشد و این امر می‌طلبد تا در حراست و حفاظت از نعمت خدادادی تلاش بیشتری کنیم.

    به گزارش گیل و دیلم، بیش از ۵۰ نفر در ششمین جشنواره مجسمه‌های شنی شرکت داشتند که به ۲۰ اثر برگزیده جوایز ارزنده‌ای تعلق گرفت.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=49224

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *