×

۶۷ اثر معنوی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

  • کد نوشته: 53017
  • ۱۳۹۸-۱۰-۰۶
  • 173 بازدید
  • ۰
  • روند ثبت ملی آثار معنوی گیلان در یکسال اخیر نسبت به سال گذشته رشد هزار و ۲۰۰ درصدی داشت به طوری‌که هم‌اینک ۶۷ اثر معنوی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ است. به گزارش گیل و دیلم ، گیلان دارای پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف تاریخی، باستانی و صنایع‌دستی […]

    ۶۷ اثر معنوی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید
  • روند ثبت ملی آثار معنوی گیلان در یکسال اخیر نسبت به سال گذشته رشد هزار و ۲۰۰ درصدی داشت به طوری‌که هم‌اینک ۶۷ اثر معنوی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ است.

    به گزارش گیل و دیلم ، گیلان دارای پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف تاریخی، باستانی و صنایع‌دستی است و با توجه به رشد هزار و ۲۰۰ درصدی روند ثبت ملی آثار معنوی آن، هم‌اینک تعداد آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی کشور به ۶۷ اثر افزایش پیدا کرده است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با بیان اینکه ۱۲ اثر معنوی و ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور در یکسال گذشته ثبت شده‌اند عنوان کرد: به طور یقین انجام چنین فعالیت‌هایی و تسریع در روند آن‌ها می‌تواند میزان جذب گردشگران داخلی و خارجی را به گیلان فراهم کند. 

    شهرود امیر انتخابی برخی از آثار معنوی ثبت شده استان گیلان را برشمرد و تصریح کرد: الکاوه بازی، بازی مرغانه جنگ، آئین کترا گیشه، مهارت جوراب بافی گیلان، مهارت پخت تیان حلوا خشکبیجار، خورش ترش واش، سیاه پلو لنگرود، پنیر برشته و بادمجان شکم پر از جمله این آثار ملی ثبت شده گیلان محسوب می‌شوند.

    وی کال کباب، باقلاوابیج، مهارت نوغانداری و ابریشم‌کشی سنتی را از دیگر پرونده‌هایی که در یکسال اخیر به ثبت ملی رسیده‌اند اعلام کرد و بیان داشت: تلاش برای ثبت دیگر آثار معنوی استان گیلان در جمع فهرست آثار ملی کشور از جمله اولویت‌های مهمی است که اداره کل میراث‌فرهنگی به دنبال تحقق آن است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برگزاری نمایشگاه آثار شاخص هنرمندان صنایع دستی استان را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: ۱۴ نفر از هنرمندان صنایع دستی گیلان آثار شاخص خود که شامل ۸۰ اثر از رشته‌های مختلف هنری است را جهت بازدید علاقمندان در این نمایشگاه به معرض دید قرار می‌دهند.

    امیرانتخابی در مورد ساعات بازدید شهروندان از آثار نمایشگاه هنرمندان صنایع‌دستی استان گیلان نیز مطالبی عنوان کرد و اظهار داشت: نمایشگاه آثار شاخص هنرمندان صنایع دستی استان گیلان طبق برنامه از تاریخ ۵ دی‌ تا ۵ بهمن‌ به مدت یک ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در محل موزه رشت واقع در خیابان طالقانی برپا است.

    وی از حضور ۱۴ نفر از هنرمندان شاخص صنایع‌دستی گیلان در این نمایشگاه خبر داد و ابراز داشت: ۸۰ اثر از رشته‌های هنری منبت چوب‌، زیورآلات سنتی، زری دوزی‌های سنتی، هم‌جوشی شیشه و خراطی از جمله آثار و صنایع‌دستی شاخصی است که در محل موزه رشت در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان مزیت‌های برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را برشمرد و افزود: با برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی فرصتی برای هنرمندان این حوزه فراهم می‌شود تا علاوه بر معرفی و ارائه محصولات خود با برقراری ارتباط با سایر هنرمندان و علاقمندان، بازار هدف محصولات خود را پیدا کنند.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=53017

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *