×

رئیس اداره امور عشایر گیلان: تولید ۲۰ درصد پروتئین گیلان در اختیار عشایر است

  • کد نوشته: 53184
  • ۱۳۹۸-۱۰-۱۱
  • 118 بازدید
  • ۰
  • رئیس اداره امور عشایر گیلان درآمد ناخالض تولیدات دامی جامعه عشایر استان را ۱۴۸۰ میلیارد ریال دانست و گفت: تولید ۲۰ درصد پروتئین گیلان در اختیار عشایر است. به گزارش گیل و دیلم ،فرامرز هادی زاده امروز در جلسه شورای عشایری استان گیلان که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه جامعه عشایری همواره نقش بارز […]

    رئیس اداره امور عشایر گیلان: تولید ۲۰ درصد پروتئین گیلان در اختیار عشایر است
  • رئیس اداره امور عشایر گیلان درآمد ناخالض تولیدات دامی جامعه عشایر استان را ۱۴۸۰ میلیارد ریال دانست و گفت: تولید ۲۰ درصد پروتئین گیلان در اختیار عشایر است.

    به گزارش گیل و دیلم ،فرامرز هادی زاده امروز در جلسه شورای عشایری استان گیلان که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه جامعه عشایری همواره نقش بارز و تعیین کننده ای در سرنوشت سیاسی حیات اقتصادی کشور داشته است، اظهار کرد: عشایر ۲۸ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین کشور را دارند.

    وی تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز، تولید ۳۵ درصد صنایع دستی، عرضه سالانه ۹.۵ میلیون راس دام به بازار مصرف، در اختیار داشتن ۷۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ظرفیت های قابل توجه در حوزه گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع دستی را از جمله کارکردهای اقتصادی عشایر دانست.

    رئیس اداره امور عشایر سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به وضعیت عشایر استان، تصریح کرد: طبق سرشماری سال ۱۳۸۷ جمعیت عشایری استان در دوره قشلاقی ۳۱۰۷ نفر در قالب ۶۱۹ خانوار بوده است. همچنین استان گیلان محل استقرار ۱۵ طایفه شامل ۱۱ طایفه تالش و چهار طایفه رودبار و ۳۵ تیره در دوره ییلاقی است.

    هادی زاده آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن و شفت را از جمله کانون های اسکان عشایر گیلان دانست و عنوان کرد: در مجموع ۱۵۳ کانون حمایتی داریم. عشایر گیلان تعداد ۷۵۶ هزار و ۳۳۹ راس دام سنگین و سبک در اختیار دارند. تولیدات عشایر نیز شامل گوشت تولید شده به میزان ۳۴۰۰ تن، پشم و مو و صنایع دستی به ارزش ۷۰ میلیارد ریال و شیر و فرآورده های لبنی به میزان ۶۳۴۰ تن است.

    وی درآمد ناخالص تولیدات دامی جامعه عشایر استان را ۱۴۸۰ میلیارد ریال دانست و گفت: ۲۴۴ هزار هکتار مرتع در استان گیلان داریم که از این میزان ۴۶ هزار و ۶۲۱ هکتار از مراتع در شهرستان تالش در اختیار جامعه عشایر قرار دارد.

    رئیس اداره امور عشایر گیلان بیشترین جمعیت عشایری و دام استان را مربوط به شهرستان تالش و کمترین را مربوط به شهرستان صومعه سرا دانست و متذکر شد: هر خانوار شاغل عشایری حدود هفت شغل را در بیرون از جامعه خود پشتیبانی می کند.

    هادی زاده از اجرای طرح بیمه اجباری دام سبک عشایر برای حدود ۱۶ هزار راس خبر داد و تصریح کرد: اولین شرکت تعاونی عشایری استان گیلان با تعداد ۷۶۸ نفر عضو در شهرستان ماسال در سال ۹۵، دومین شرکت تعاونی عشایری با تعداد ۵۰۰ نفر عضو در شهرستان رضوانشهر در سال ۹۶ و سومین شرکت تعاونی عشایری با تعداد ۱۶۵۰ نفر عضو در شهرستان تالش در سال ۹۷ تاسیس شد.

    وی اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز و پرورش گوسفند داشتی، توزیع انواع نهاده های دامی شامل جو، یونجه، سبوس گندم و کاه، اجرای بیمه دام عشایری با کارگزاری بانک کشاورزی، فرآوری، بازاریابی و فروش محصولات لبنی و صنایع دستی تولیدی عشایر و اجرای طرح بیمه اجتماعی عشایری را مد نظر تشکل های تعاونی عشایری استان دانست و خاطرنشان کرد: عدم انطباق آمار میدانی عشایر براساس خدمات ارائه شده با آمارگیری سال ۱۳۸۷ موجب کاهش سهم عشایر از امکانات و مانع رسیدگی و خدمات رسانی به جامعه عشایر شده است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=53184

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *