×

آئین ها و آداب سوگواری در گیلان کتاب شد

  • کد نوشته: 57114
  • ۱۳۹۹-۰۲-۲۸
  • 60 بازدید
  • ۰
  • آئین ها و آداب سوگواری در گیلان از سوی حوزه هنری استان در قالب کتاب منتشر شد. معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان در ارتباط با انتشار کتاب  گفت: این کتاب تلاشی از محمد بشرا  از پژوهشگران مردم شناسی استان در راستای ثبت و معرفی این آئین ها و با هدف پیشگیری از فراموشی آنها است.  […]

    آئین ها و آداب سوگواری در گیلان کتاب شد
  • آئین ها و آداب سوگواری در گیلان از سوی حوزه هنری استان در قالب کتاب منتشر شد.

    معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان در ارتباط با انتشار کتاب  گفت: این کتاب تلاشی از محمد بشرا  از پژوهشگران مردم شناسی استان در راستای ثبت و معرفی این آئین ها و با هدف پیشگیری از فراموشی آنها است. 

    به گزارش گیل و دیلم به نقل از ایرنا ،محمد پرحلم روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: سوگواری‌ها در تمامی جوامع بشری دو وجه اصلی  سوگواری خصوصی و سوگواری عمومی را دارا هستند؛ که هر دو بر مبنای خرده‌فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، آداب اجتماعی، شرایط جغرافیایی و باورهای مذهبی برگزار می‌شوند.

    وی اظهار داشت : در ایران به‌طور عام و استان گیلان به‌طور خاص، با توجه به تنوع بالای قومی و فرهنگی، بخش عمده‌ای از مراسم تحت عنوان سوگواری ، در کلیات و جزیٔیات باهم متفاوت‌اند و این تفاوت در جنبۀ خصوصی سوگواری‌ها به ‌مراتب بیشتر به چشم می‌خورد.
    وی افزود: بااین‌حال در جنبۀ عمومی سوگواری‌ها، به‌خصوص پس از ورود اسلام و ترویج فرهنگ تشیّع در سراسر ایران، آئین سوگواری بر مبنای باورهای شیعی دین اسلام فراگیر و یکی از وجه اشتراکات اقوام ایرانیِ گرویده به اسلام شد. 

    وی ادامه داد: بسیاری از آیٔین‌های سوگواری در گیلان برگرفته از باورداشت‌های دینی و آیٔین‌های ایرانی است که در حال تغییر یا فراموشی هستند؛ آیٔین‌هایی که بیانگر سبک زندگی مردم یک ناحیه بودند و حفظ و آگاهی از آن‌ها می‌تواند به حفظ هویت جمعی مردم یک قوم کمک کند.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=57114

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *