×

سومین دوره جایزه ادبی بیژن نجدی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

  • کد نوشته: 58708
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۷
  • 74 بازدید
  • ۰
  • سومین دوره جایزه ادبی بیژن نجدی همزمان با روز قلم با معرفی برگزیدگان در لاهیجان خاتمه یافت. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ؛ به مناسبت فرا رسیدن روز قلم اختتامیه سومین دوره جایزه ادبی بیژن نجدی عصر روز یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹ با […]

    سومین دوره جایزه ادبی بیژن نجدی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد
  • سومین دوره جایزه ادبی بیژن نجدی همزمان با روز قلم با معرفی برگزیدگان در لاهیجان خاتمه یافت.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ؛ به مناسبت فرا رسیدن روز قلم اختتامیه سومین دوره جایزه ادبی بیژن نجدی عصر روز یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹ با حضور فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، اسماعیل میرغضنفری فرماندار ، نور اله اکبری معاون سیاسی اجتماعی ، آریا جهانگیری معاون عمران و برنامه ریزی و جمع کثیری از اصحاب فرهنگ و هنر با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن شهید باهنر به مجری گری فاطمه علی پرست  برگزار شد.

    برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید توسط قاری جوان اسماعیل حسین پور اغاز شد پس از آن شهلا شهابیان مسئول انجمن داستان و دبیر جایزه ادبی بیژن نجدی ضمن ابراز خرسندی و تشکر از همراهی نگار نادری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان در برگزاری این دوره از جایزه ادبی نجدی گفت: این برنامه قرار بود دراسفند ۹۸ برگزار شود که به دلیل شرایط خاص اپیدمی ویروس کرونا به تعویق افتاد .

    وی در ادامه گزارشی از سومین دوره جایزه ادبی ارائه داد و گفت: در این دوره ۱۰۱داستان  به دبیرخانه ارسال شد که در مرحله اول با داوری شیوا پورنگ، شبنم حجتی سعیدی و رها فتاحی ؛ ۲۰ داستان به مرحله نیمه نهایی راه یافت  و در مرحله دوم با داوری بهناز علی پور گسکری، حسن فرهنگ فر و شهلا شهابیان ۱۰ داستان برای چاپ  انتخاب و از بین انان نفرات اول تا سوم  برگزیده شدند.

    ” برای در حافظه تاریخی، فرهنگی و هنری یک ملت ماندن یک داستان کافی است ”

    در ادامه فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ضمن ابراز خرسندی جهت حضور در این برنامه از شهلا شهابیان دبیر جایزه ادبی نجدی و نگار نادری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان تشکر کرد و از لاهیجان به عنوان یک شهر فرهنگی نام برد و افزود: یکی از عمده تغییراتی که با آمدن ویروس کرونا در جامعه پدید آمده، آشتی ما با فضای مجازی است پیش از این فضای مجازی یک دغدغه محسوب می شد ولی هم اکنون اغلب کارها از قبیل آموزش ، سینما،شعر ، داستان و …..از طریق فضای مجازی صورت می گیرد.

    در بیان ارزش اثار نجدی همین بس که می بینیم در دانشگاه آثار وی به عنوان تحقیق و پژوهش توسط دانشجویان انتخاب می شود.

    فاضلی درادامه بخشهایی از داستان « پل» اثر کافکا را برای حضار خوانش کرد.

     وی در ادامه افزود: برای در حافظه تاریخی، فرهنگی و هنری یک ملت ماندن یک داستان کافی است که این را میتوانیم در اثار نجدی بینیم و از داستان “چشم های دکمه ای من ” نجدی نام برد و گفت: تمام جهان او را به این اثر می شناسند و در ادامه بخشهایی از این داستان را خواند.

    وی با بیان اینکه در حوزه نقد باید آزاداندیش باشیم اظهار کرد: یکی از کارهایی که باید انجام بدهیم این است که از حرفهای کلیشه ای دربیائیم و مسئله مدار به سراغ داستان ، شعر و یا هرچیزی که قرار است نقد کنیم برویم  یکی از کتابهایی که در مسئله مدار بودن به ما کمک می کند  کتاب “در آمدی بر نقد ادبیات، فیلم ، فرهنگ ” نوشته میکل برایان ترجمه سارا کاظمی منش است .

    در ادامه اسماعیل میرغضنفری فرماندار شهرستان لاهیجان ضمن تشکر از برگزاری این برنامه گفت :افرادی همچون نجدی ، زندگیشان یک داستان ناتمام است. یکی از خصیصه های ویژه وی شرافتمندی و پاک نگه داشتن حریم هنر بود . همچنین ویژگی دیگرش داشتن طبع شعری بسیار لطیف بود؛به گونه ای که دربرخی آثارش تلفیقی از نظم و نثر با هم یافت می شود.

    میرغضنفری افزود:معمولا هنرمندان در زمان حیاتشان شناخته شده نیستند . وی ضمن یاداوری اینکه تنها داستانی که در زمان حیات نجدی به چاپ رسید ” یوزپلنگانی که با من دویده اند ” بود گفت: همت بانوی شایسته و فرهیخته پروانه محسنی آزاد سنگ بنای چاپ دیگر آثار نجدی بود .وی در پایان صحبتهای خود از هنرمندان خواست شرایط کرونا را با زبان هنر به جامعه اطلاع رسانی کنند چرا که زبان هنر از دیگر ابزار جدا و موثرتر است .

    در ادامه پروانه محسنی آزاد همسر زنده یاد بیژن نجدی ضمن اشاره به اینکه عمر تاریخ هنر به درازای عمر بشر است گفت: به جوانها توصیه می کنم در چاپ کتاب عجله نکنند و در شاخه مورد علاقه خودشان ورود کنند و در این راه تعمق و تحقیق نمایند نجدی در سن ۵۰ سالگی اولین کتاب خود را به چاپ رساند.وی همگان را به خواندن کتاب و دیدن فیلمهای خوب دعوت کرد.

    در پایان به ۲۰ نفر از برگزیدگان مرحله نیمه نهایی لوح تقدیر و به نفرات اول تا سوم تندیس جایزه ادبی اهداء شد.
    شش نفر از شرکت کنندگان این جایزه به طور مشترک حائز مقام های اول تا سوم شدند.به برگزیدگان مرحله نهایی آیین اختتامیه سومین دوره جایزه ادبی بیژن نجدی جایزه اول مشترکا به جواد عسگری بخاطر داستان “ردپای روی برف” و نبی الله صالحی نژاد بخاطر داستان “شهری با کفش های ورنی” ۲۰میلیون ریال وجه نقد به همراه تندیس جشنواره ،جایزه دوم مشترکا به نجمه یوسف زاده بخاطر داستان “انگار چیزی جا مانده باشد” و اسماعیل سالاری بخاطر داستان « یک ماجرای مرزی » ۱۵میلیون ریال وجه نقد به همراه تندیس جشنواره و جایزه سوم این جشنواره نیز مشترکا به مرتضی امینی پور بخاطر داستان « همزاد » و سجاد سیارفر بخاطر داستان « سالار مردگان » مبلغ ۱۰ میلیون ریال به همراه تندیس اهدا شد.

    رونمایی از ۱۰ اثر برگزیده در مجموعه ای بهنام” یوزپلنگانی که با او می دوند” که با حمایت انتشارات حس آخربه چاپ رسیدتوسط مدیر مسئول انتشارت شاهنده سبحانی ، پروانه محسنی ازاد ، فرماندار و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان صورت پذیرفت

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=58708

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *