مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمام تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی انجام شده و این بندر هیچ محدودیتی در بهرهگیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد.
به گزارش گیل و دیلم ، معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از روند توسعه و لایروبی بندر آستارا، با بیان اینکه بالغ بر ۵ درصد از تخلیه و بارگیری بنادر شمال کشور به بندر آستارا اختصاص دارد، ادامه داد: با توسعه روبناها و تجهیزات که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و لایروبی در کانال دسترسی این بندر که در حال انجام است، امیدواریم حداکثر ظرفیت ممکن را در این بندر داشته باشیم. با تحقق این هدف، میتوان گفت که بندر آستارا میتواند سهم و نقش مهمتری را در حمل و نقل دریایی شمال کشور ایفا کند.
وی در ادامه افزود: بندر چند منظوره آستارا، به عنوان یک بندر بازرگانی با بهره گیری از مزایای قانونی منطقه ویژه اقتصادی میتواند در فرآیند ورود و خروج کالا اعم از واردات مواد اولیه و صادرات محصولاتی که ارزش افزوده روی آن ایجاد شده است، نقش آفرینی کند. تمام تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی انجام شده است و این بندر هیچ محدودیتی در بهرهگیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد. در حال حاضر ۵ درصد از تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر شمالی کشور به مجتمع بندری آستارا اختصاص دارد و این بندر مهم شمال کشور رشد قابل توجهی را شاهد است. بر اساس قوانین محدوده مناطق ویژه اقتصادی جز قلمرو گمرکی محسوب نمیشوند و امکان واردات کالا در آنها بدون محدودیت وجود دارد. معافیتهای مالیاتی به مناطق ویژه اقتصادی کمک میکند. عمده بنادر تجاری کشور ما مناطق ویژه اقتصادی بوده و معافیتهای مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی به توسعه بنادر در افزایش و جذب سهم بازار حمل و نقل دریایی در کشور کمک ویژه ای میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بارانداز ریلی آستارا با ۴ پایانه نفتی، غلات، کانتینری و کالاهای خشک در بندر آستارا در حال احداث است، گفت: پروژه ریلی آستارا- آستارا بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و جنوب-غرب است که برای اجرای این پروژه، ۵.۸ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و ۵.۱ کیلومتر خط ریلی در خاک جمهوری اسلامی ایران احداثشده است.
“محمد راستاد” با اشاره به پروژه در دست انجام لایروبی کانال دسترسی بندر آستارا تاکید کرد: یکی از مسائل اصلی در بندر آستارا لایروبی این بندر است که با استقرار دستگاه لایروب در حال برطرف شدن است و امکان ورود کشتیها با هر آبخور و ظرفیت به بندر آستارا فراهم خواهد شد. طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی از سالها پیش آغاز شده است، گفت: واحد بندری به مساحت ۶۰ هکتار و برای تخلیه و بارگیری سالیانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا پیش بینی و طراحی شده است و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی مربوط خواهد شد و ۲ میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت.
بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت در ساحل دریای خزر، به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور نزدیکترین و مقرون به صرفهترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.
دیدگاهتان را بنویسید