×

شناسایی آثار فرهنگی تاریخی از عصر آهن در روستای دارستان

  • کد نوشته: 71162
  • ۱۴۰۰-۰۷-۰۲
  • 119 بازدید
  • ۰
  • معاون میراث فرهنگی گیلان از شناسایی ۴۲ اثر فرهنگی تاریخی از عصر آهن تا دوره قاجار در روستای دارستان شهرستان رودبار خبر داد. به گزارش گیل و دیلم ، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: بررسی‌ها و مطالعات تخصصی باستان‌شناختی انجام شده در روستای دارستان […]

    شناسایی آثار فرهنگی تاریخی از عصر آهن در روستای دارستان
  • معاون میراث فرهنگی گیلان از شناسایی ۴۲ اثر فرهنگی تاریخی از عصر آهن تا دوره قاجار در روستای دارستان شهرستان رودبار خبر داد.

    به گزارش گیل و دیلم ، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: بررسی‌ها و مطالعات تخصصی باستان‌شناختی انجام شده در روستای دارستان شهرستان رودبار منجر به شناسایی ۴۲ اثر فرهنگی تاریخی ارزشمند در این روستا و محدوده اطراف ان شد.

    او افزود: آثار شناسایی شده در روستای دارستان و محدوده اطراف آن، آثاری از عصر آهن تا دوره قاجار را شامل می‌شود که قدیمی‌ترین اثر محوطه‌های دره شول و جدیدترین اثر نیز درخت قدیمی داخل محوطه روستا است.

    معاون میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت: همچنین در بررسی‌های انجام شده ۵ آسیاب تاریخی نیز در این روستا شناسایی شد که با عناوینی نظیر ننه خانم آسیاب، عنایت آسیاب، مشتی قربان آسیاب و مشتی صالح آسیاب و. معروف بوده‌اند.

    جهانی یادآور شد: در ساخت این آسیاب‌ها مصالح سنگ و ساروج به کار رفته و معماری و جانمایی این آسیاب‌ها به گونه‌ای بود که از شیب زمین منطقه به بهترین شکل استفاده شود.

    او افزود: در مورد سقف این بنا‌ها نیاز به کارشناسی بیشتر وجود دارد، اما احتمالا نوع سقف آن‌ها از نوع لت‌سر بوده است.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: معماری این آسیاب‌ها به طور کلی با آسیاب‌های ساخته شده در مناطق شرقی و غربی این استان متفاوت است.

    جهانی ادامه داد: در سایر مناطق گیلان تلاش می‌شده است تا بنای آسیاب در نزدیکی رودخانه‌ها و نقاط هموار قرار داده شود، اما آسیاب‌های روستای دارستان در زمین‌هایی با شیب نزدیک به ۵۰ درجه قرار گرفته و به کمک نهر‌ها آب بوسیله لوله‌های سنگی و از جنس ساروج وارد چرخه آسیاب می‌شده است.

    او قنات واقع در دره شول، گورستان‌های ادوار تاریخی و همچنین نهر‌های قدیمی را از دیگر آثار شناسایی شده در این روستا برشمرد و گفت: روستای دارستان رودبار دارای بیشترین اثر تاریخی شناسایی شده در استان گیلان است.

    معاون میراث فرهنگی گیلان تصریح کرد: متأسفانه بخش‌های زیادی از محوطه‌ها باستانی و اراضی روستای دارستان در طرح هادی واقع شده و حفاظت از این محوطه‌ها و اراضی، نیازمند تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی است.

    شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع شده است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=71162

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *