×

شهدای انقلابی ۲۲ ابان لاهیجان را بهتر بشناسیم

  • کد نوشته: 7282
  • ۱۳۹۵-۰۸-۲۲
  • 159 بازدید
  • ۰
  • ۲۲ ابان سال ۵۷ مردم انقلابی شهرستان لاهیجان همانند بسیاری از نقاط کشور و همگام با شهرستان های رشت و صومعه سرا تظاهرات ضد رژیم شاهنشاهی ترتیب دادند که در این میان شماری از همشهریان عزیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. در سالروز این حادثه پایگاه خبری گیل و دیلم به معرفی شهدای عزیز […]

    شهدای انقلابی ۲۲ ابان لاهیجان را بهتر بشناسیم
  • ۲۲ ابان سال ۵۷ مردم انقلابی شهرستان لاهیجان همانند بسیاری از نقاط کشور و همگام با شهرستان های رشت و صومعه سرا تظاهرات ضد رژیم شاهنشاهی ترتیب دادند که در این میان شماری از همشهریان عزیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

    در سالروز این حادثه پایگاه خبری گیل و دیلم به معرفی شهدای عزیز انقلاب اسلامی ایران در شهرستان لاهیجان خواهد پرداخت.

    شهدای انقلابی لاهیجان

    شهید سیدباقر حسنی دهبنه، در ششم مرداد ماه سال ۱۳۲۲ در روستای دهبنه از توابع لاهیجان به دنیا آمد. پدرش سید تقی، کشاورز بود و مادرش باجی نام داشت. تامقطع دیپلم تحصیل کرد. سپس دانشجویی دانشکده افسری شد. ازدواج کرده بود. بیت و سوم بهمن ماه ۱۳۵۷ ، در خرم آباد استاد لرستان به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهداء دهبنه لاهیجان واقع است.

    *****

    شهید رضا قلی خورسندی، در سال ۱۳۲۲دربازکیاگوراب از توابع لاهیجان دیده به جهان گشود. نام پدر عیسی و مادرش میمنت نام داشت. تا ششم ابتدایی تحصیل کرد. ثمره ازدواجش پنج پسر بود. جهت امرار معاش خانواده به کارگری در شرکت کشتیرانی پرداخت. او در راهپیمایی‌ها شرکت می کرد. در روز ۲۲ بهمن ۵۷ در حالی که مجروحان را به بیمارستان می‌رساند مورد هجوم مزدوران شاه قرار گرفت و در یکی از خیابان های تهران با آنان درگیر شد و تیر مستقیم ماموران رژیم او را از پای درآورد. بدن مطهر این شهید را در بهشت زهرا تهران به خاک سپردند.

    *****

    شهید حمید سجاسی، بیست و پنجم شهریور ۱۳۴۱ در شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. پدرش قربانعلی، ماهی فروش بود و مادرش اقدس نام داشت. تا پایان مقطع راهنمایی تحصیل کرد. دانش آموز بود. ۲۲ آبان ۱۳۵۷ در تظاهرات خیابانی مردم لاهیجان، هنگام درگیری با ماموران رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به قلب، شهید شد. مدفن وی در مزار شهدای لاهیجان واقع است.

    *****

    شهید محمد علی شعبانی حسنعلی ده، چهاردهم آبان ۱۳۲۶، در شهرستان لاهیجان به دنیا آمد. پدرش حیدر و مادرش رقیه نام داشت. کارگر بود. در سال ۵۶ ازدواج نمود و ثمره اش ۲ دختر بود. چهاردهم دی ۱۳۵۷ ، در شهرستان لنگرود بر اثر اصابت گلوله مأموران رژیم ظالم پهلوی به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای لاهیجان واقع است.

    *****

    شهید محمد تقی کنارنگ، بیستم دیماه ۱۳۳۸، در شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. پدرش احمد(در سال ۱۳۴۰ فوت کرد) و مادرش ملوک نام داشت. برای امرار معاش خانواده به کار جوشکاری روی آورد. بیست و دوم مهر ۱۳۵۷، هنگام تظاهرات بر اثر اصابت گلوله مأموران رژیم پهلوی به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای لاهیجان واقع است.

    *****

    شهید محمد مهرزاد سلمانی، سال ۱۳۲۵، در شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. پدرش امیدعلی، کشاورز بود و مادرش بمانی نام داشت. محمد آرایشگر بود. بیست و دوم آبان ۱۳۵۷، در زادگاهش هنگام تظاهرات علیه رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای همان شهرستان واقع است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=7282

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *