×

ظرفیت آب‌بندان‌های گیلان برای توسعه اقتصادی و اشتغال استفاده می‌شود

  • کد نوشته: 94757
  • ۱۴۰۲-۰۸-۲۳
  • 80 بازدید
  • ۰
  • مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به مطالعه، شناسایی و شناسنامه‌دارکردن آب بندان‌ها با رویکرد کمک به اشتغال و کارآفرینی، توسعه گردشگری و حمایت از تولید در راستای راهبردهای کلان نظام گفت: از این رو با ۲ هدف اصلی نخست تامین بخشی از آب زراعی استان و دیگری اجاره دادن این مکان ها برای […]

    ظرفیت آب‌بندان‌های گیلان برای توسعه اقتصادی و اشتغال استفاده می‌شود
  • مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به مطالعه، شناسایی و شناسنامه‌دارکردن آب بندان‌ها با رویکرد کمک به اشتغال و کارآفرینی، توسعه گردشگری و حمایت از تولید در راستای راهبردهای کلان نظام گفت: از این رو با ۲ هدف اصلی نخست تامین بخشی از آب زراعی استان و دیگری اجاره دادن این مکان ها برای فعالیت های اقتصادی برنامه‌ریزی شده است.

    به گزارش گیل و دیلم ، وحید خرمی روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان ضمن اولویت دادن به بهره‌برداری از آب بندان‌های استان برای تامین بخشی از آب مورد نیاز بخش کشاورزی و سایر بخش‌های تولیدی و مرتفع کردن نیازهای آبی مناطق روستایی مباحث دیگری از قبیل گردشگری و آبزی پروری را نیز با هدف ایجاد و توسعه اشتغال در بهره گیری از ظرفیت آب بندان ها محور عمل دارد.

    وی عنوان کرد: در این راستا طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده‌است.

    وی با بیان اینکه آب بندان‌ها، منبعی با ارزش برای تولید و اشتغال هستند، خاطر نشان کرد: آب‌بندان‌ها گونه‌ای از تالاب بوده که به دست بشر ساخته شده‌ و یا از شرایط طبیعی منطقه ایجاد شده‌اند و بیشتر برای پرورش ماهیان گرمآبی، ذخیره آب کمکی برای کشاورزی و تامین آب بهداشتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و اینک علاوه بر این موارد سایر حوزه های اقتصادی هم در ارتقا بهره برداری از این ظرفیت ها مورد توجه قرار گرفته است.

    وی در ادامه تصریح کرد: در این میان تعیین و تشخیص نوع کاربری و اجاره آب‌بندان‌ها برای اجرای طرح‌های مختلف اعم از اقتصادی و گردشگری برعهده شرکت آب منطقه‌ای استان است و علاقمندان برای بهره‌مندی از این ظرفیت باید به امور منابع آب شهرستان‌ها مراجعه کنند.

    خرمی با تشریح امور مربوط به حفظ، نگهداری و بهره‌برداری از آب‌بندان‌ها در استان‌های شمالی کشور گفت: اگر چه شرکت‌های آب منطقه‌ای متولی امور مربوط به حفظ و نگهداری و بهره‌برداری از آب بندان‌ها هستنداما طبق تفاهم‌نامه بین سازمان برنامه بودجه، وزرات نیرو، جهاد کشاورزی و استانداران ۳ استان شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان)، لایروبی، تعمیق و بازسازی آب بندان‌ها به سازمان‌های جهاد کشاورزی هر استان واگذار شده‌است.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خاطر نشان کرد: این منابع آبی که بیشتر در استان‌های شمالی کشور قرار دارند با نفوذ آب باران و جمع شدن روان آب‌های سطحی، آب رودخانه‌ها به تدریج به استخرهای طبیعی ذخیره آب تبدیل شده‌اند.

    وی با بیان اینکه برخی از آب بندان‌ها با دخالت انسان، خاک‌برداری، گودتر و حصاربندی شده‌اند، اضافه کرد: آب بندان‌ها در طول تاریخ همواره به عنوان منبع مهم کمک به ذخیره آب مورد نیاز کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

    مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان خاطر نشان کرد: این منابع آبی علاوه بر کمک به تامین آب کشاورزی بخش‌هایی از اراضی، موجب جلوگیری از وقوع سیل، رسوب گیری رودخانه‌ها و کمک به تنوع زیستی و حفظ محیط زیست نیز می‌شود و پناهگاه و محل زندگی بسیاری از حیوانات از جمله آبزیان و پرندگان هستند.

    به گفته وی؛ استان گیلان دارای ۹ هزار هکتار آب‌بندان است که در سطح استان پراکنده شده اند و کاربری های مختلفی هم برای آنها اخذ شده که قابلیت توسعه این کاربری ها را هم دارند

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=94757

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *