×

سیاست خارجی ترامپ و کلینتون:از توافق هسته ایی تا روسیه و چین

  • کد نوشته: 2748
  • ۱۳۹۵-۰۳-۲۵
  • 133 بازدید
  • ۰
  •  مدیر ستاد تبلیغات انتخاباتی کلینتون گفت: این گام مهمی است، اما هنوز رای گیری در شش ایالت دیگر باقی مانده است. برنی سندرز رقیب حزبی کلینتون است. امروز درایالت های کالیفرنیا، نیومکزیکو، داکوتای شمالی و جنوبی، نیوجرسی و مونتانا آخرین مرحله انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود. درجمهوری خواهان نیز پیش از این […]

    سیاست خارجی ترامپ و کلینتون:از توافق هسته ایی تا روسیه و چین
  •  مدیر ستاد تبلیغات انتخاباتی کلینتون گفت: این گام مهمی است، اما هنوز رای گیری در شش ایالت دیگر باقی مانده است. برنی سندرز رقیب حزبی کلینتون است.
    امروز درایالت های کالیفرنیا، نیومکزیکو، داکوتای شمالی و جنوبی، نیوجرسی و مونتانا آخرین مرحله انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود.
    درجمهوری خواهان نیز پیش از این ترامپ، به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده بود.
    انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۸ آبان برگزار می شود.
    هیلاری کلینتون و ترامپ در زمینه سیاست خارجی دیدگاه های متفاوتی از یکدیگر دارند. هیلاری باور دارد که ترامپ واجد شرایط ریاست جمهوری نیست و او را نامزدی خطرناک برای برعهده گرفتن فرماندهی کل قوا می داند. او معتقد است که ترامپ نه تنها دانش کافی سیاسی ندارد بلکه ثبات شخصیت نیز ندارد و مسئولیت پذیر نیست. اما تفاوت های رویکرد آن ها درباره چه مسائلی هستند.
    حصول توافق هسته ای با ایران و برجام 
    پس از توافق هسته ای اوباما موافقت کامل خود را با آن مطرح کرد. اوباما باور دارد که این توافق راه احتمالی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را مسدود کرده است، بشدت اورانیوم غنی شده ایران را کاهش داده و به بازرسان اجازه می دهد تا بررسی های لازم را به عمل آورده و مطمئن شوند که ایران مفاد برجام را رعایت می کند. کلینتون نیز موافق برجام است و باور دارد که باید نظارت سخت گیرانه بر ایران برای اجرای مفاد آن انجام شود. در مقابل ترامپ باور دارد که توافق هسته ای با ایران یک فاجعه است. او گفته بود که بازگشت ۱۵۰ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران یک خبر بسیار بد است. او هم چنین کلیشه هایی را مطرح کرده است در این باره که مذاکره کنندگان امریکایی از موضع ضعف وارد مذاکره با ایران شدند.
    چین 
    چین با اقتصادی ۱۰ تریلیون دلاری رقیب اصلی امریکا در عرصه اقتصاد جهانی است. کلینتون به سابقه بد حقوق بشری در چین حساس است. او بازداشت های فعالان سیاسی در چین را محکوم کرده است. ترامپ اما درباره دستکاری نرخ ارز چین توسط دولت آن کشور نگران است و می گوید که کالاهای ارزان چینی با هزینه دادن نیروی کار امریکایی و بیکار شدن میلیون های امریکایی هستند. ترامپگ اما می گوید که از دهه ۸۰ میلادی درباره ظهور چین به عنوان اقتصادی بزرگ هشدار داده بود اما کسی او را جدی نمی گرفت.
    روسیه 
    روسیه کشوری قدرتمند به رهبری پوتین یکی دیگر از رقبای دائمی امریکا بوده است. کلینتون از منتقدان بزرگ پوتین بوده و همواره از اقدامات آن کشور در قبال سوریه و اوکراین انتقاد کرده است. او روسیه را متهم به نقض قوانین بین المللی و مداخله در امور کشورهای دیگر کرده است به خصوص در زمان الحاق کریمه به فدراسیون روسیه. او اما خواستار همکاری امریکا با روسیه برای کاهش زرادخانه های هسته ای است. ترامپ احساس مثبت تری در قبال روسیه دارد و از پوتین ستایش کرده بود. او معتقد است که بهبود روابط میان دو کشور امکان پذیر است و این کار را باید از طریق گسترش همکاری های تجاری انجام داد.
    کره شمالی 
    برخلاف موافقت با توافق هسته ای با ایران، کلینتون که پیش تر وزیر امور خارجه بوده است علاقه ای به مذاکره با کره شمالی ندارد. او ترامپ را متهم کرده که رویکردی دوستانه درباره کره شمالی در پیش گرفته است. او دونالد ترامپ را متهم کرده که خواستار دوستی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی است. ترامپ می گوید که خواستار عادی سازی روابط با کره شمالی و توافق هسته ای با آن کشور برای پایان دادن به تولید تسلیحات هسته ای توسط پیونگ یانگ است.
    خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا 
    درباره برنامه بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا کلینتون مخالف این موضوع است و می گوید که برتیانیا زمینه رشدش در اتحادیه اروپا بیش تر است. ترامپ اما گفته بود اگر او هم یک بریتانیایی بود قطعا اتحادیه اروپا را نمی خواست و آن را یک فاجعه قلمداد می کرد.
    ناتو 
     
    کلینتون باور دارد که باید با ناتو کار کرد و حضور امریکا در آن مفید است اما ترامپ باور دارد که این پیمان امنیتی – نظامی هزینه زا است و پول زیادی را به خرج می دهد و تاریخ مصرف آن به سر رسیده است.
    اسرائیل
    درباره اسرائیل و منازعه با فلسطینیان اسرائیل در کنار اسرائیل است و بارها گفته که آن رژیم متحد نزدیکم امریکا در مطنقه خاورمیانه است و امنیت آن رژیم غیر قابل مذاکره است. ترامپ اما می گوید که امریکا باید در منازعه اسرائیلی – فلسطینی جانب بی طرفی را رعایت کند اما او نیز بر لزوم حمایت از اسرائیل تاکید دارد.
    داعش 
    شاید اگر یک مورد وجود داشته باشد که کلینتون و ترامپ بر روی آن اشتراک نظر داشته باشند لزوم نابودی داعش باشد.

     

     

    برچسب ها

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=2748

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *