×

یادداشت اختصاصی گیل و دیلم؛ پیش داوری های سیاسی و سنتی در انتخاب استاندار گیلان

  • کد نوشته: 21384
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۳
  • 60 بازدید
  • ۰
  • از زمانی که زمزمه های تغییر و جابجایی استانداران به گوش رسید،اغلب سیاسیون گیلانی پیش داوری در باب انتصاب مدیر غیربومی در استان گیلان را آغاز کردند و یکدل و یک صدا بر حمایت از استاندار وقت گیلان تاکید نمودند،در حالیکه قریب به اتفاق مردم استان موضع منفعلی را اتخاذ کرده اند و به نظر […]

    یادداشت اختصاصی گیل و دیلم؛ پیش داوری های سیاسی و سنتی در انتخاب استاندار گیلان
  • از زمانی که زمزمه های تغییر و جابجایی استانداران به گوش رسید،اغلب سیاسیون گیلانی پیش داوری در باب انتصاب مدیر غیربومی در استان گیلان را آغاز کردند و یکدل و یک صدا بر حمایت از استاندار وقت گیلان تاکید نمودند،در حالیکه قریب به اتفاق مردم استان موضع منفعلی را اتخاذ کرده اند و به نظر نمی رسد جابجایی استاندار و انتصاب استاندار غیربومی برای مردم عادی به اندازه برخی سیاسیون غیر قابل تحمل باشد.

    این روزها انتقاد اصلی که از انتصاب گزینه احتمالی استانداری گیلان وجود دارد بر محوریت غیربومی بودن استاندار می چرخد،اما اگر به بررسی نظریات و تئوری های علم مدیریت بپردازیم،انتصاب مدیر بومی تا چه حد در توسعه استان مثمرثمر خواهد بود؟و آیا بومی بودن از شاخصه های مدیران موفق محسوب می شود؟فاکتورهای مدیر شایسته از لحاظ علمی و شرعی کاملا مشخص است،مدیر شایسته از نگاه علم مدیریت بایستی،هدفگرا،پیشرفت گرا و فرایند گرا باشد،مسئولیت پذیر و وفادار باشد،محیط خرد و کلان را بشناسد و در پی تبدیل نقاط ضعف به فرصت باشد،پویا و پرانگیزه باشد،منفعت سازمان را بر منفعت خود ترجیح دهد،وظایف ، مسئولیتها و مناصب را به طور منطقی ، نه بر اساس سلیقه و ارتباطات به اشخاص واجد شرایط واگذار نماید،بحران ها را بشناسند و بحرانهای سازمانی را به موقع تشخیص داده و در اوقات بحرانی با قاطعیت و و مهارت خاصی عمل کند. از منظر اصول اسلامی و شرعی و استنباط از آیات و روایات نیز مدیر خوب نسبت به مردم مهربان است،سعه صدر دارد،در امور لایق است و خودکامه نیست،روحیه انتقاد پذیری و برقراری عدالت دارد،با افراد شایسته صلاح و مشورت می کند،از مردم فاصله نمی گیرد و خود و وابستگانش از امکانات سواستفاده نمی کنند.

    از دیدگاه جهانی نیز مسیر جهانی شدن روز به روز هموارتر می شود و مرزها برداشته می شوند و دنیا به سمت یکپارچگی پیش میرود و دولتها به راحتی و بدون مواجه شدن با نقد مردم از وزرا و نمایندگانی با ملیت کشورهای دیگر بهره می برند و موفق نیز هستند،در این میان سوال اصلی این است که آیا در برهه ای که باید بر همدلی،وفاق و ایرانی بودن تاکید شود،تمرکز بر بومی نمودن مدیران و دامن زدن بر اختلافات منطقی به نظر می رسد؟

    از منظر دیدگاههای مختلف میتوان ملاحظه نمود که در دنیای امروز و با توجه با شاخصه های علمی و شرعی،بومی گرایی شاخصه تعریف شده ای در انتصاب مدیران نمی باشد و جهت دلسرد نمودن مردم از یک مدیر باید روی فاکتورهای دیگری تاکید کرد و اما در این میان بررسی عملکرد استاندار سابق و بومی در استان را به اهلش واگذار میکنیم و مردم باید قضاوت کنند که آیا رای بالای دولت در استان صرفا نتیجه عملکرد سیاسی استاندار و فرمانداران استان بود یا شاخصه های دیگر؟

    بحث ما ورای بحث احتمال انتصاب سالاری یا هر استاندار غیربومی دیگری به سمت استانداری گیلان می باشد،به راستی با توجه به وعده های دولت تدبیر و امید و خواسته های مردم از دولت چه فاکتورهایی برای استاندار گیلان و فرمانداران آتی مورد نیاز است؟

    تعدادی از وعده های انتخاباتی دولت روحانی در سطح کلان به دلیل فشارهای موجود،پتانسیل عملی شدن را ندارند و بسیاری از اهدافی که دولت آن را دنبال می کند و تحقق آن را به مردم وعده داده است،نیازمند حرکت از سطوح پایین جامعه میباشد،بنابراین واضح است که بیش از آنکه نیاز به استاندار بومی احساس شود،نیاز به استانداران و فرماندارانی احساس می شود که جسور و شجاع بوده و به وعده های دولت وفادار باشند و مردم را از دولت دلسرد نکنند که توصیه های رییس جمهور در جلسه هیات دولت به استانداران نظیر ایجاد فضای امن به جای فضای امنیتی ،توجه به خواست و مطالبه مردم در دوران انتخابات،اتخاذ مشی اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط،ایجاد اشتغال و انتصاب زنان و جوانان به مناصب مدیریتی و… نشان دهنده این ادعاست.

    بنابراین پس از قطعی شدن تغییر در سکانداری استانداری گیلان،باید جهت انتخاب استاندار جدید خواسته هایی را مطرح کنیم که با همدلی و وحدت زمینه پیشرفت استان را فراهم و دست منافع طلبان سیاسی را از کسب قدرت و ثروت به طرق نامشروع کوتاه کند.

    در کوتاه سخن منطقی است که بگوییم آقای استاندار:
    شما ایرانی هستید و فارغ از اینکه بومی باشید یا خیر مردم و مسئولین گیلان از شما حمایت خواهند کرد تا وعده های و شعارهای انتخاباتی دولت در استان را عملی کنید.
    مشاوران خود را با برنامه و آگاهی و بررسی های شبانه روزی انتخاب کنید و استان را در دست سیاسیون منفعت طلب و وابستگان آنها رها نکنید. امور را به شایستگان دلسوز و وفادار به وعده های دولت بسپارید نه کسانی که مدعی حمایت از دولت هستند اما اعتقادی به شعارها و اندیشه های دولت ندارند. پشتیبان پاشنه ورکشیده های دولت باشید و با جسارت هزینه حمایت از این قشر را به جان بخرید،زیرا گروهی که بیشتر ین هزینه را برای دولت در این سالها داده اند،همین افراد هستند که اغلب نیز مورد جفا قرار گرفته اند. صادق باشید و مدیران صادق را به کار بگمارید و برای بهبود وضعیت مردم تلاش کنید،زیرا سالهاست که مردم استان تنها دلخوش به سرسبزی گیلان میباشند و به توسعه گیلان آنگونه که مردم گیلان توقع دارند و شایسته آنهاست،توجهی نشده است.

    و اما سوال پایانی از منتقدان انتصاب استاندار غیر بومی این است که آیا رییس جمهور در وعده های انتخاباتی خود وعده داده بود که از مدیران بومی استفاده نماید؟؟؟

    اما قطعا به یاد دارید که دولت وعده داده بود که اشتغال ایجاد کند،از جوانان و زنان در انتصابات مدیریتی استفاده کند.کشور را علمی اداره کند و زمینه حکومت شایستگان را فراهم نماید.محیط امن و آزادی ایجاد کند و از متخصصان بهره گیرد.اما سوال اصلی اینجاست زمانیکه تحقق این وعده ها زیر سوال می رود چرا سکوت پیشه میکنید؟ایا شما به دنبال تامین خواست مردم نیستید و آیا میزان رای ملت نیست؟ آیا بسیاری از فرمانداران و مدیران استانی در دولت یازدهم به راستی دلسوز دولت و معتقد به سیاستهای دولت و منشور حقوق شهروندی بوده اند؟؟؟پاسخ با شما و وجدان شما….

    سمانه حسینی نوید
    کارشناس ارشد روابط بین الملل
    ۱۳۹۶/۶/۲۳

    برچسب ها

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=21384

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *