رییس شورای شهر تهران درباره دیدار اخیرش با قالیباف، گفت: مدیر قبلی میتواند سوابق و انگیزههایش را برای اقداماتی که انجام داده، بهتر توضیح دهد بنابراین طبیعیست که ما با آقای قالیباف در تماس باشیم اما در این دیدارها تاکنون بحثی درباره تخلفات شهرداری نداشته است.
به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم ،محسن هاشمی عملکرد شورای شهر تهران را بسیار مثبت ارزیابی کرده و انتقادات مردم در حوزه شهری را با شهرداری مرتبط دانست. گزیدهای از اظهارات محسن هاشمی را در ادامه میخوانیم:
*من بعضا ملاقاتهایی با ایشان و سایر مسئولان مدیریت شهری گذشته دارم و هر وقت که سوالی پیش میآید با ایشان تماس میگیرم. اصلا در دنیا این رسم وجود دارد که مقامهای قبلی تا مدتها به عنوان مشاور در کنار مقامهای بعدی در سیستم باقی میمانند. مدیر قبلی میتواند سوابق و انگیزههایش را برای اقداماتی که انجام داده، بهتر توضیح دهد. طبیعی است که ما هم با آقای قالیباف در تماس باشیم و به صورت حضوری یا تلفنی با ایشان دیدار کنیم.
*آقای نجفی ۱۲ نامه به قوه قضائیه فرستادند، اما رونوشتی برای شورا ارسال نکردند. بنابراین یا باید قوه قضاییه که مخاطب نامهها بوده است و یا شهردار سابق و فعلی تهران که شخصیت حقوقی ارسالکننده نامهها هستند، درباره محتوی آن اظهارنظر کنند.
*من به صورت رسمی در جریان اقدامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موضوع نیستم و تاکنون از مجلس در خصوص موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با ما صحبت و مشورت نشده است. مجلس، گزارشی درباره طرح تحقیق و تفحص از شهرداری به ما نداده است. شاید یک نماینده مجلس به این نتیجه برسد که در موضوع خاصی شهرداری با او همکاری نکرده است، به همین دلیل از ابزار قانونی تحقیق و تفحص استفاده کرده است.
*تحقیق و تفحص زمانی اتفاق میآفتد که شما امکان دسترسی به اطلاعات را ندارید و میخواهید سازمانی را ملزم کنید تا این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد. شورای شهر برای دریافت اطلاعات از شهرداری تهران محدودیتی ندارد و شهرداری هر سوالی که از سوی شورا پرسیده شود را پاسخ داده و خواهد داد. تحقیق و تفحص برای زمانی است که یک ارگان، اطلاعاتی را پنهان کند. شاید یک نماینده مجلس به این نتیجه برسد که در موضوع خاصی شهرداری با او همکاری نکرده است، به همین دلیل از ابزار قانونی تحقیق و تفحص استفاده میکند. شاید علت کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری این است که نمایندگان مجلس تصور میکنند که شورای شهر و شهرداری در برخورد با تخلفات مماشات کردهاند.
*گزارشی در اینباره از سوی مجلس به ما داده نشده اما فکر نمیکنم اینطور باشد. البته تخلفاتی که نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند، بیشتر به دوران مدیریت شهری قبلی بازمیگردد. شاید تصور میکنند که شورای شهر و شهرداری در برخورد با تخلفات مماشات کرده و میخواهند با سرعت بیشتری آن را بررسی کنند. اما من هنوز از نیتشان در خصوص تحقیق و تفحص خبر ندارم.
*زمانی که کمیسیون ماده ۱۰۰ حکمی را صادر میکند، دو حالت پیش میآید یا افراد با آن موافق هستند یا با آن مخالفت میکنند. یعنی اگر فردی مخالف حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ باشد، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد و دیوان عدالت اداری رای خود را در آن خصوص ارائه میکند. البته وقتی که کسی جریمهاش را پرداخت کرده، باید ساخت پروژه را متوقف کند و ماموران شهرداری باید از ادامه فعالیت ساختمان جلوگیری کنند. در این نقطه میتواند فساد رخ دهد و سازندگان با پرداخت رشوه به کارمندان محلی شهرداری ساخت و ساز را ادامه دهند.
*اگر مالکی جریمهاش را پرداخت نکند، به او گواهی پایان کار نمیدهند. در برخی موارد مالک، ساختمان را بدون پایان کار میفروشد، این مساله بسیار دامنهدار است، این سوال پیچیدگیهای زیادی دارد. مالک در زمان واگذاری ساختمان به خریداران، اصولا ۹۰ درصد مبلغ را دریافت کرده و ۱۰ درصد را برای زمان سند زدن باقی میگذارد. اما وقتی فروشنده یا خریدار برای سند اقدام میکنند، باید برای دریافتِ پایان کار جریمه پرداخت کند. در نتیجه تعداد زیادی ساختمان در تهران وجود دارد که خریداران اعلام میکنند، مالکان برایشان سند نزدهاند.
*هیات رسیدگی به تخلفات کارکنان شهرداری دارای ۱۰ شعبه در سراسر تهران است، در حال حاضر ۲۶ هزار پرونده تخلف در این هیاتها وجود دارد که ۴۰ درصد آنها در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. سال ۱۳۹۶ توانستند ۸۰۰ میلیارد تومان احصا کنند. این هیات مستقر است ولی هنوز مدیر برای آن مشخص نشده است، اگر هم مدیر نداشته باشد دارای سرپرست است.
* براساس قانون شهرداریها، اگر قرار است دارایی شهرداری به صورت ترجیحی در اختیار افرادی قرار بگیرد، باید به تصویب شورای شهر برسد. البته اگر بحث “اجاره دادن” در میان باشد، این اقدام با برگزاری مزایده و براساس آییننامهها صورت بگیرد، مشکلی به وجود نخواهد آمد. اما مشکل زمانی به وجود میآید که املاک به صورت ترجیحی در اختیار فرد حقیقی یا حقوقی قرار بگیرد که این موارد براساس قانون قدیمی شهرداریها نیاز به تصویب شورای شهر دارد.
*زمانی که سازمان املاک و مستغلات در شهرداری تهران تشکیل شده است، براساس اساسنامه اختیارات ویژهای برای این سازمان در نظرگرفتند. البته ادعا میشود که این اساسنامه به تصویب شورای شهر رسیده است، اما وزارت کشور معتقد است اساسنامهها باید به تایید وزارت کشور هم برسد. اما اساسنامه اکثر سازمانهای شهرداری تهران به تایید وزارت کشور نرسیده است و بعضا وزارت کشور اعلام میکند که اساسنامهها غیرقانونی هستند.
*در دوره گذشتهی مدیریت شهری با استناد به اساسنامه این سازمان؛ برخی املاک واگذار شده است و در اختیار افرادی برای فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی قرار گرفته است. تعدادی نیز در اختیار مدیران و کارمندان شهرداری به عنوان خانه سازمانی قرار دارد و بخش عمدهای از این املاک بعضا در اختیار خود شهرداری است. حدود ۳۰ درصد از این املاک در اختیار شخص ثالثی قرار گرفته که عمدتا کاربری فرهنگی،اجتماعی یا مذهبی داشته است.
*از نظر من، شورای پنجم در ابعاد مختلف شورای بسیار خوبی است. نمره بالایی میگیرد و از نظر تخصص وضع خوبی دارد. آنچه باعث شده به نظر برسد شورای پنجم، شورای خوبی نیست، رکود در فعالیتهای شهرداری است. ما نمیتوانیم در بحث اجرا که حوزه شهرداری است، دخالت کنیم. شورا دو گونه عملکرد دارد، نوع اول لایحههایی است که از سوی شهرداری به شورا میآید و گونه دوم طرحهایی است که از سوی خود اعضای شورا پیشنهاد میشود. اگر قرار باشد، طرحهایی که از سوی اعضا شورا مطرح میشوند، پخته شوند باید از شهرداری نظرخواهی شود. در نتیجه فعالیت ما از طریق شهرداری دیده میشود، وقتی شهرداری فعال نشود، این شبهه به وجود میآید که شورای شهر فعال نیست.
*اگر اقدامات شهردار را به پای ما میگذارند، ما مسئولیت اقدامات آقای افشانی میپذیریم. چراکه بالاخره ایشان را ما انتخاب کردیم، البته آقای افشانی وقت و انرژی خوبی گذاشته و عملگرا هستند، باید به ایشان فرصت داد. صحبتهایی که در خصوص انتصابات ایشان مطرح میشود بیشتر جوسازی است و همه اقشار و استانها در شهرداری حضور دارند.
*ما در شورای شهر فقط ۲۱ نفر هستیم و مدام درحال پایش یکدیگریم. ما ۲۱ نفر همواره باهم بوده و مدام یکدیگر را پایش میکنیم اما نمایندگان مجلس تعدادشان بسیار بیشتر است، ما مشکل پایش نداریم و شما نگران آن نباشید. خبرنگاران مدام ناظر بر عملکرد اعضا هستند.
*نظر اعضای شورا محترم است. ما انسجام خوبی داریم و نمایندگانی که میخواهند کاندیدا شوند، به زودی اعلام آمادگی خواهند کرد و اگر شما اجازه دهید، برای ریاست شورا دوباره کاندیدا خواهم شد.
*شفافیت ابعاد مختلفی دارد، یک بعد شفافیت در بحث بودجه است. بودجه شهرداری تهران سه بخش کلی دارد، یک سوم بودجه به حقوق و دستمزد اختصاص دارد، یکسوم به نگهداشت و یک سوم آن به پروژههای عمرانی اختصاص دارد. اگر ۴۰۰۰ میلیارد تومان بودجه غیرنقدی احصا شود، میتوانیم پروژههای عمرانی را پیش ببریم. اما سال گذشته به علت بحث مبارزه با فساد و ممنوعیت هولوگرامها، شهرداری نتوانست از بودجه غیرنقدی استفاده کنند. بخش دیگری از بودجه به قراردادهای شهرداری با پیمانکاران بازمیگردد. در راستای ایجاد شفافیت، سامانهای تحت عنوان شفاف به همت خانم بهاره آروین برای انتشار قراردادهای بالای یک میلیارد بارگذاری شده است و مردم و رسانهها میتوانند برای اطلاعات بیشتر به این سامانه مراجعه کنند.
*بعضا موضوع دریافت رشوه از سوی کارکنان شهرداری مطرح میشود، این موارد میتواند اتفاق بیفتد که البته همه باید مراقب باشند که رخ ندهد. البته به تازگی میزان درخواست رشوه به علت آنکه شهرداری کاملا مطابق طرح تفضیلی اقدام میکند، پایین آمده است. از سوی دیگر با منع صدور هولوگرام و عدم تحقق بودجه غیرنقدی که زمینهساز جدی فساد بود، میزان تخلف کاهش یافته است. به علت کاهش گردش مالی، خود به خود فساد نیز کم شده است.
*اگر در حوزه ساخت و ساز با رکود مواجه نشویم، شهرداری تهران برای پرداخت حقوق کارمندان و هزینه نگهداشت شهر مشکلی نخواهد داشت. یعنی شهر میتواند هزینههای داخلی خود را تامین کند. اما اگر شهرداری بخواهد پروژههای بزرگ را به اجرا برساند یا در خصوص اتمام مترو گام بردارد، دچار مشکل خواهد شد.
*ما از ابزارهای متفاوتی همچون، اوراق مشارکت، استفاده از فاینانسهای بین المللی، و سرمایهگذاری بخش خصوصی میتوانیم منابع مالی پروژههای بزرگ را تامین کنیم و این امر هم به تلاشهای شهردار تهران بازمیگردد. البته موانعی سر راه شهرداری تهران وجود دارد که نمیتواند از این ابزار استفاده کند. یکی از موانع بدهیهای بانکی شهرداری است. اگر شما به بانکی بدهی داشته باشید براساس قانون، باقی بانکها برای شما اوراق مشارکت صادر نمیکنند، در نتیجه اوراق مشارکت دچار مشکل میشود. در این شرایط مجبور هستیم از طریق وزارت اقتصاد، شورای پول و اعتبار به رغم داشتن بدهی، بانکها را مجاب کنیم قابلیت فروش اوراق مشارکت را برای شما ایجاد کنند و این وظیفه مدیریت شهری است.
*از سوی دیگر بانکها هم براساس مصوبات نمیتوانند به بدهکاران بانکی، وامی اختصاص دهند، البته این مساله هم برای خود راهحل دارد. میتوان بدهی را تقسیط کرده و پس از پرداخت اولین قسط دیگر بدهکار معوق بانکی محسوب نمیشویم و بانک میتواند دوباره با ما کار کند. اما از آنجا که بدهی شهرداری تهران زیاد است کمک مسئولان دولتی را میطلبد و باید مسائل شهرداری تهران در هیات دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و جلسه شورای بانکها و شورای پول و اعتبار مطرح شود تا بتوانند با دستور مساعد از آنها عبور کنیم. این تلاشها به عهده آقای افشانی است و امیدوار هستم که این مسائل ساماندهی شود. آقای نجفی مدت کوتاهی شهر را سامان داد و به دلایل مختلف ناگزیر به استعفا شد و شهردار جدید دو ماه است که انتخاب شده و در حال احصای این موارد است.
منبع: ایلنا
دیدگاهتان را بنویسید