×

برای نخستین بار برگ سبز چای، مازاد بر قیمت تضمینی خریداری می‌شود

  • کد نوشته: 48752
  • ۱۳۹۸-۰۵-۱۲
  • 242 بازدید
  • ۰
  • رییس سازمان چای گفت: برای نخستین سال، صاحبان کارخانه‌های چای سازی به صورت توافقی پنج تا ۱۵هزار ریال بیشتر از قیمت تضمینی بابت خرید هر کیلوگرم برگ سبز به چای کاران پرداخت می‌کنند. به گزارش گیل و دیلم ،حبیب جهانساز روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: به منظور رونق تولید چای داخلی، کیفیت […]

    برای نخستین بار برگ سبز چای، مازاد بر قیمت تضمینی خریداری می‌شود
  • رییس سازمان چای گفت: برای نخستین سال، صاحبان کارخانه‌های چای سازی به صورت توافقی پنج تا ۱۵هزار ریال بیشتر از قیمت تضمینی بابت خرید هر کیلوگرم برگ سبز به چای کاران پرداخت می‌کنند.

    به گزارش گیل و دیلم ،حبیب جهانساز روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: به منظور رونق تولید چای داخلی، کیفیت بالای برگ سبز، فروش خوب چای خشک داخلی و استقبال بی سابقه ای که هموطنان سال جاری از خرید چای داخلی داشتند، اکنون ۸۰ درصد صاحبان واحدهای چای سازی اقدام به خرید برگ سبز به قیمت توافقی با چای کاران کرده اند و این واحدها بابت هر کیلوگرم برگ سبز چای بین پنج  تا ۱۵هزار ریال بیشتر از قیمت تضمینی پرداخت می‌کنند.

    وی افزود: این رونق و بهبود در صنعت چای  از طرفی  بخاطر  پرداخت تسهیلات توسط سازمان چای به واحد چایسازی و از سوی دیگر با جلوگیری از قاچاق چای خارجی توسط دولت  ایجاد شده  و این حمایت ها موجب شده  که تولید چای داخلی در وضعیت رقابتی قرار گیرد و حفظ  این وضعیت  باعث پرداخت بیشتر از قیمت برگ سبز تضمینی شده است.

    وی تصریح کرد: قیمت تضمینی، قیمت پایه در حمایت از تولید چای داخلی  محسوب می شود و خرید آن  بیش از قیمت تضمینی تعیین شده توسط  شورای اقتصاد تاکنون در صنعت چای کشور سابقه نداشته است.

    قیمت خرید تضمینی برگ سبزچای در سال ۹۷ برای هر کیلوگرم  برگ سبز درجه یک ۲۷هزار و ۲۹۲ ریال و درجه دو ۱۵هزار و ۲۸۳ ریال اعلام شده بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش یافت اما در سال ۹۸  این قیمت  بابت هر کیلوگرم  برگ سبز درجه یک با ۲۰ درصد افزایش، ۳۲ هزار و ۷۵۰ ریال و درجه دو با ۲۱ درصد افزایش ۱۸ هزار و ۴۹۲ ریال رسید.

    اما دوباره  با تقاضای استانداری گیلان پس از تغییراتی در اردیبهشت ماه سال جاری ، نرخ خرید تضمینی برگ سبز درجه یک به ۳۶ هزار ریال و برگ سبز درجه دو  به ۲۲ هزار ریال افزایش یافت.

    استان های گیلان و مازندران بین ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارند که ۹۰ درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.حدود ۵۰هزار خانوار کشاورز چایکار در تولید برگ سبز فعالیت دارند و یکصد هزارخانوار زندگی و درآمدشان از راه چایکاری تامین می شود.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=48752

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *