عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه گیلان رتبه دوم ناتوانی در جذب سرمایهگذار را دارد گفت: بروکراسی اداری گیلان پیچیدگی بسیاری دارد.
به گزارش گیل و دیلم ، خلیل بهروزیفر شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تبصره ۱۸ در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات بانکی است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بخشی از این تسهیلات یارانه دولتی بوده که در جهت ایجاد اشتغال در حوزههای مختلف کشاورزی، صنعت، گردشگری و سایر بخشها ارائه میشود.
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس افزود: طرح ساماندهی اداره استخدامی مدتی است که در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح است؛ کمیسیون تخصصی در بحث سازمان اداره استخدامی و تحول این سازمان کمیسیون اجتماعی مجلس است.
وی با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی این طرح را در اولویت قرار داده گفت: این طرح شامل همه ادارات و سازمانها حتی آتشنشانیها، نهادهای وابسته به مقام معظم رهبری و دیگر نهادههایی که از دولت دریافتی دارند میشود.
بهروزیفر افزود: دریافتی کارکنانی که به شکل شرکتی، قراردادی، حجوی، خدماتی و پیمانکارانی که بین نیروی کار و سازمانها نقش واسطهگری دارند مشغول کار هستند با دریافتی نیروهای استخدامی فاصله بسیار زیادی دارد.
وی گفت: برای کاهش فاصله بین دریافتیها این طرح در اولویت کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد و از طرفی ساختار سازمان اداره استخدامی کشور نیز نیازمند تحول بوده و بی عدالتی در پرداخت حقوق از جمله مباحث مطرح در این حوزه است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: برای تمامی مسائل مذکور منابعی پیشبینی شده تا این طرحها هیچ بار مالی را برای دولت نداشته باشد و مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گیرد.
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با اشاره به اینکه پروژه راه ملاسرا-شفت ۱۲ سال به طول انجامیده گفت: طول این راه، ملاسرا-شفت-زنجان ۶۵ کیلومتر بوده و قطعهای که الان در حال اجرا است باید ۱۸ ماهه تکمیل میشد که اکنون بیش از ۶ سال از اجرای آن میگذرد.
بهروزیفر افزود: پیمانکار این قطعه اکنون بهدنبال اعمال ماده ۴۸ است(ماده ۴۸ به این معنی است که کسی پیمانی را قبول کرده و سپس آن را رها کند) پیمانکار این قطعه نیز اصرار داشت که با موانعی که وجود دارد امکان ادامه پروژه نیست.
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی گفت : تملک دارایی زمینهای مسیر پروژه و عدم تحقق اعتبارات در نظر گرفته شده از مشکلات این پروژه است؛ ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای یک قطعه ۳ و نیم کیلومتری هزینه شده است.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش بینیهای انجام شده مبنی بر این است که حدود ۳۵ میلیارد تومان دیگر برای این قطعات مورد نیاز است که شاید با توجه به تورمها افزایش نیز داشته باشد.
وی گفت: ما درخواستی از آقای نوبخت داشتیم و ایشان ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به این قطعه تخصیص دادند با این تخصیص اکنون پیمانکار در حال کار بوده و ممکن است تا پایان سال بخش عمده این قطعه ۱۳ کیلومتری را آماده کند.
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: در سال آینده مراحل بعدی این پروژه انجام میشود و پیشبینیها حاکی از بهرهبرداری پروژه مذکور تا خرداد ماه سال آینده است و انشاالله با تأمین منابع در موعد مقرر تحویل داده میشود.
وی گفت: در زنجان شرایط بهتر بوده و با تملک اراضی مواجه نیستند همچنین ما با مشکل محیط زیست و منابع طبیعی نیز مواجه بوده و بخشی از این قطعات در مناطق حفاظت شده قرار دارند که ما بهدنبال این هستیم که نقشهها در این حوزه اصلاح شود.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: ۱۱ هزار هکتار شالیزارهای شهرستانهای فومن و شفت از استخرها، آببندانها و یا آب رودخانههای موجود در سطح ۲ شهرستان استفاده میکنند.
بهروزیفر گفت: در زمان خشکسالی با مشکلات زیادی مواجه شدیم که پس از آن با چارهاندیشیهای انجام شده خوشبختانه اکنون علاوه بر اینکه استخرها و آببندانها آماده آبگیری هستند چاههایی نیز حفر شده و ایستگاههای پمپاژ ۲ شهرستان را نیز ساماندهی کردیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: ما نقاط کم آب این ۲ شهرستان را بهعنوان نقاط بحرانی تلقی کرده و توانستیم برای امسال از ردیف بحران، اعتباری را در جهت رفع مشکلات کم آبی این مناطق و شالیزارهای آن اتخاذ کنیم.
بهروزیفر با اشاره به اینکه رودخانههای سیاه مزگی، امامزاده ابراهیم شفت، قلعه رودخان، گشت رودخان و ماسوله رودخان فومن رودخانههای وحشی نامیده میشوند گفت: در برخی از موارد طغیان آنها محتمل بر بروز سیل است.
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این حوزه بخشی از اقدامات انجام شده اما دیوارسازیهایی که انجام شده دیوارسازیهای مقاومی در برابر سیلاب نیست و دوام کافی را ندارد.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس گفت: ما از اداره آب منطقهای این ۲ شهرستان خواستیم تا اگر قصد احداث دیوار حفاظتی دارد این امر براساس اصول و ضوابط و متناسب با نوع طغیانهای این مناطق باشد.
بهروزیفر تصریح کرد: عامل دیگر بروز سیلاب در این مناطق برداشتهای بیرویه در این رودخانهها است متأسفانه برخی از پیمانکاران آوردههای رودخانهها را با معادن اشتباه میگیرند که باید نسبت به این قضیه چارهاندیشی شود.
وی عنوان داشت: اگر اقدام استواری در بحث لایهروبی رودخانهها انجام شود با مشکلات کمتری در این حوزه مواجه میشویم متأسفانه در بحث برداشت شن و ماسه از رودخانهها توسط پیمانکاران نظارت خاصی انجام نمیگیرد.
بهروزیفر افزود: گاهی حتی ادارههای آب منطقهای وقتی برای دیوار حفاظتی رودخانهها با کمبود منابع مواجه میشود خود نیز توسط پیمانکاران اقدام به برداشت میکند البته پیمانکاران طبق توافق مقداری از این آوردههای رودخانه را برداشت میکنند.
وی گفت: استنباط بنده این است که گاهی بیشتر از مقدار توافق شده برداشت میشود و متأسفانه دستگاههای نظارتی در این رابطه توجه زیادی ندارند؛ این موضوع حتی در تهران نیز مطرح شده و امیدواریم پیگیریها اثربخش واقع شوند.
نماینده مردم فومن و شفت افزود: عبور نهر زهکش کشاورزی از داخل شهر شفت مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و در فومن نیز دفع بهداشتی فاضلاب مشکلاتی را بوجود آورده در این رابطه پیگیریهایی انجام شده و طرح بازآفرینی ارائه شده است.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان تصریح کرد: در نشستی که با آقای عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی داشتیم از ایشان خواستیم که اعتباری را برای طرح بازآفرینی شهرستان شفت لحاظ کنند گر چه این در قانون بودجه سال ۹۹ لحاظ نشده بود.
بهروزیفر افزود: خوشبختانه توانستیم برای شهرستان شفت ۲ میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته باشیم این پروژه اکنون در مرحله اجرا بوده و انشاالله زهکش بسته شده و آن مسیر برای یک منطقه تفرجگاهی آماده میشود.
وی گفت: اگر صنایع فرآوری در استان ایجاد شود بسیاری از مشکلات بیکاری برطرف میشود اما نگاه پایتخت در گذشته نسبت به گیلان این نبوده و صرفاً نگاهش به گیلان در بخش کشاورزی بوده که در این حوزه نیز حمایتهای عملی تحقق پیدا نکرده است.
بهروزیفر افزود: ما از ظرفیتهای خوبی در حوزههای کشاورزی، دامپروری، آبزیپروری فراورده های لبنی در گیلان بهرهمند هستیم که همه اینها نیازمند صنایع تبدیلی و فرآوری است اگر این اتفاق در گیلان بیفتد استان از منظر اقتصادی رشد چشمگیری پیدا میکند.
وی گفت: بروکراسیهای اداری استان پیچیدگیهای فراوانی دارد بهطوریکه وقتی سرمایهگذار برای سرمایهگذاری اقدام میکند در این چرخه پیچیده قرار گرفته و پشیمان میشود که متأسفانه استان گیلان رتبه دوم را در عدم جذب سرمایهگذار دارد
دیدگاهتان را بنویسید