×

انتقاد روزنامه اصولگرا از موضع جبهه اصلاحات درباره جزایر سه‌گانه ؛
دفاعیات صرفاً از «ایران» انجام شده و ضعف‌های ادعایی به «جمهوری اسلامی ایران» نسبت داده شده

  • کد نوشته: 107755
  • ۱۴۰۳-۰۸-۰۷
  • 38 بازدید
  • ۰
  • جبهه اصلاحات ایران به ریاست آذر منصوری، از افراد رادیکال اصلاح‌طلب هفته گذشته بیانیه‌ای علیه اقدام اتحادیه اروپا در حمایت از ادعای بی‌اساس امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی صادر کرد....
    دفاعیات صرفاً از «ایران» انجام شده و ضعف‌های ادعایی به «جمهوری اسلامی ایران» نسبت داده شده
  • به گزارش گیل و دیلم ، روزنامه جوان نوشت:این بیانیه گرچه وطن‌دوستانه و در دفاع از تمامیت ارضی ایران و علیه اتحادیه اروپا نوشته شده، اما در نهایت ایران را مقصر شرایط موجود می‌داند و تصریح می‌کند که تا وقتی سیاست خارجی ایران اصلاح نشود، نمی‌توان مانع تلاش‌های دشمنان علیه ایران و خاک ایران شد.

    این بیانیه همچنین اتخاذ چنین مواضعی را نشانی از «آسیب‌پذیری فزاینده جمهوری اسلامی» دانسته است که به زعم اصلاح‌طلبان به دلیل سیاست خارجی نادرست جمهوری اسلامی است: «اتخاذ چنین مواضعی توسط دولت‌های خارجی، نشان از آسیب پذیری فزاینده جمهوری اسلامی در صحنه بین‌المللی دارد. عامل اساسی تنزل جایگاه شایسته ایران در جهان، کاهش شدید و مداوم قدرت اقتصادی تحریم شده ایران است. جمهوری اسلامی ایران باید هرچه سریع‌تر از تله تحریم‌های جهانی خارج شده و به جایگاه قدرتمند شایسته ملت ایران در اقتصاد جهانی بازگردد. تا زمانی که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از روند بحرانی کنونی فاصله نگیرد و در خدمت قدرتمندتر شدن ایران در جهان و رفع بحران‌های جهانی ایران و رفع تحریم‌های جهانی اقتصاد ایران قرار نگیرد، با نهایت تأسف نمی‌توان مانع تلاش‌های دشمنان و رقیبان، علیه ملت ایران و ایران زمین شد.»

    این بخش بیانیه در نوع خود موضع‌گیری جالب توجهی است به چند دلیل:
    اول آنکه در قسمت‌های مختلف بیانیه یک جداسازی هدف‌دار بین ایران و جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و آگاهانه، ضعف‌های ادعایی به «جمهوری اسلامی ایران» و در واقع به نظام نسبت داده شده و دفاعیات صرفاً از «ایران» انجام شده تا مبادا کسی تصور کند جبهه اصلاحات ایران کوچک‌ترین نسبتی با جمهوری اسلامی دارد!

    در همان آغاز بیانیه، آمده که اتحادیه اروپا حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سه گانه را زیر سؤال برده، در حالی که موضوع تمامیت ارضی است و نه حاکمیت یک نظام خاص. در بند دوم هم که از آسیب فزاینده می‌گوید، این آسیب را متوجه «جمهوری اسلامی» کرده است و بعد هم از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران انتقاد می‌کند.
    دوم آنکه نظام حاکم بر ایران را مقصر می‌داند که اتحادیه اروپا چنین موضعی علیه تمامیت ارضی ایران گرفته است و به جای اشاره به دلایل اصلی این زیاده‌خواهی و تلاش غرب برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران، دنبال اثبات نظر خود در سیاست خارجی رفته است، زیرا اصلاح‌طلبان راه حل تمام امور را در تغییر سیاست خارجی ایران می‌دانند و از نظرشان هم این اصلاح باید با تن دادن به خواسته‌های غرب انجام پذیرد. از نگاه آنان دلیل همه مشکلات تحریم‌ها و دلیل تحریم‌ها هم رویکرد نادرست جمهوری اسلامی است و این جمهوری اسلامی است که باید اصلاح شود و نه سیاست‌های غرب!

    سوم آنکه اصلاح‌طلبان در این بیانیه، جمهوری اسلامی را در عرصه جهانی آسیب‌پذیر دانسته و این آسیب‌پذیری را رو به افزایش توصیف کرده‌اند.
    این بیانیه گرچه علیه امارات و اتحادیه اروپا و مدافعان آنان نوشته شده، اما در تضعیف حاکمیت جمهوری اسلامی بر ایران همراه همان امارات و اتحادیه اروپاست. چه آنکه این بیانیه هم جمهوری اسلامی را تضعیف می‌کند. جدل‌های دیپلماتیک و ارضی در همه جای دنیا وجود دارد و عجیب نیست؛ عجیب این است که در میانه مقابله با دشمن خارجی، یک جریان خارجی تیربار واژه‌های سیاسی خود را علیه نیروی خودی بگیرد

    نویسنده: امید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=107755

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *